TBiU 001 MiG-15, Typy broni i uzbrojenia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Lim- 1A nr takt."102"-drug iegzemplarz dwunastejserii.62.PułkuLotnictwaMysliwskiego.Czechosłowackawersja szkolno-bojowaCS-102.Malowaniez okresu eksploatacjiwOSLnr5 w Radomiu.SBLim-2Art(nr fabr. 1A-07-032) wyprodukowany wdniu20.12.1953 r.Rozpocząłsłużbęw 13.PLM, azakończyłw7. PLS MW. Sprzedany do USA.TBiUTecnikaBrońiUmundurowanie nr 1/2010 (1) ISBN: 978-83-61529-81-1Autor: MarianMikołajczukProjektokładki:SebastianPę c iło Skład:RobertGretzyng ier Korekta: DanutaBanaszekOpracowaniegraficzne serii: Robert Gretzyngier, SebastianPęciłoSylwetki barwne: Robert Grelzyngier,WojciechSankowskiPlany:DariuszKamas Copyright © MarianMikołajczuk2010 ,Copyright © ZP GrupaSp.zWydawca:ZP Grupa Sp. z.0. ,.0.2010.ul. Gen.Kleeberga 1/2/10,41-943PiekaryŚląskieBiuro Wydwnictwa:ul. Smulikowskiego 6/8,00-389 Warszawa, tel. 22 826-06-03,22 826-06-07,fax: 22'826-0 5-99e-mail:biuro@zp-grupa.pi,www.wydawnictwo.zp-grupa.pl~aria nMikołajc z u k.........................................................................................................................................................................................................................................SAMOLOTMYŚLIWSKIMiG-15Lata powojennetookrescharakteryzującysiędośćzmiennymiuwarunkowaniami polityczno-militarnymi. Wciągukilkulatdaw-nisojusznicy,odgrywający głównerolew rozgromieniu Niemiec,stalisi ęprzeciwnikami, anastępniewrogami. W momencie za-kończe niaIIwojnyświatowej,potencjaly militarnealiantówpod-danezostałygruntownejredukcji,a gospodarki przestawianonaokrespokojowy. JednakzastosowanieprzezAmerykanówbroniatomowej wJaponiibyłomomentemzwrotnym wdotychczaso-wych stosunkachpomiędzydwoma mocarstwami:StanamiZjed-noczonymi(USA) aZwiązkiemRadzieckim(ZSRR).Zaistniałaprzewagatechnologiczna,któraspowodowałaniekontrolowanywyścig zbroje ń,któryjaksię później okazałotrwałnieprzerwanieprzez kolejnedziesięciole cia.WtychokolicznościachprzywódcyZSRRStalin)narzuciliswojemu krajowi konkretne celeizadania,któremiaływrezul-taciezrównoważyć powstałądomin acj ęStanówZjednoczonychwdziedziniemilitarnej.Oczywiśc i epriorytetembyłoskonstru-owaniebombyatomowe -równoważnejbroni,którąjużdyspono-jwaliAmerykanie.Wraz zrozbudowąpotencjałunaukowo-badaw-czego rozwijanow szybkimtempietakżeinne dziedziny, wtymlotnictwo ibrońrakietową.Pozyskanezdobycze wojennewposta-ci niemieckiegopotencj ałunaukowego,przemysłowegoimilitar-negoznacznieułatwiły podję ci etegowyzwania.Jużpokilkulatachsytuacja wtej materii radykalniesięzmie-niła.Rosjanieweszli wposiadanie broniatomowej (bombylot-nicze),następnietermojądrowej.Powstałypierwszekonstrukcjerakietbalistycznych (R-I,R-2).Niemniejszymiosiągn ięciamimogło pochwalić siętakżelotnictwo(pierwsze konstrukcje sa-molotówmyśliws kich:Jak-IS, Jak-17, Jak-23,MiG-9,Ła-IS ).Jednak bezapelacyjnymsukcesembyłskośnoskrzydłyodrzutowymyśliwiecfrontowy MiG-IS,który nakolejnedziesięciol eciazdo-minowałlotnictwomyśliwskiecałegoblokuwschodniego.Rozpo-cząłonnowąeręw lotnictwie,byłprodukowany masowow wielukrajach,azastosowany w wojniekoreańskiejzrewolucjonizowałtaktykęistał sięwrogiemnumer jedenlotnictwazachodu.POWSTANIE KONSTRUKCJIPierwszeprototypyZasadniczarewolucjawlotnictwiezaczęłasięwraz z wprowadze-niemnapęduodrzutowego.Duża siłaciąguumożliwiała osiągnię­cie znaczniewiększychprę d kości,cozkoleiodsłan iałonowe,do-tądnieznanezjawiska aerodynamiczne. Napotkanobarierę dźwię­ku,którastanowiła wielkąniewiadomą.Dziękipierwszym kon-strukcjomsamolotówodrzutowychudałosięjednakpoznaćtajni-ki tegozjawiska.Wiązało si ętozwielomapracamiteoretycznymii praktycznymi,którepoc i ągnęłyzasobąwiele ofiarwśródpilotówdoświadc zalnych.Ostateczniepokilkulatachosiągniętopewienpoziomwiedzytechnicznej, któryumożliwiłkonstruowanie do-skonałychsamolotów,w tymprzekraczaj ącychprędkośćdźwięku.Przełomowymosiągnięc iemw aerodynamicebyłozastosowanieskrzydłaskośnego,coznacznieułatwiłoosiąganiezamierzonychparametrówZnaczące osiągnięc iaw zakresie aerodynamikidu-.żychprędkościmiałykrajezachodnie: NiemcyStanyZjednoczo-,ne, Francja,WielkaBrytania.TakżewRosjiipóźniejszymZSRRproblematykatą zajmowało sięwielunaukowcówi konstruktorów.Pierwsze próbywtejdziedziniepodjąłrosyjski fizyki teoretykSiergiej A1eksiejewiczCzapłygin,który w1902 r. wswojejpracySamolotmyśliwskiMiG-1TBiU7a.ł:POWSTANIEKONSTRUKCJI_-toznaczącazdobycz,gdyżnadawała prowadz ącymizaawansowa-nym pracomwłasnychkonstruktorówgotowerozwiązania.W tej sytuacjinastąpiłwZSRRszybkipos tę pw opracowywa-niui budowaniunowych konstrukcji. Kolejnymskokiem wtwo-rzeniu nowych technologiibyłozakupieniew Wielkiej Brytaniipartiikilkudziesięciusilnikówodrzutowych (30 egz.Rolls-RoyceDerwent-Vociągu15,6 kJ'l" i 25 egz. Nene-Ii 2 ociągu22,3 kN).Mającmodele wzorcowe konstruktorzy radzieccy otrzymalizada-nie opracowania ich kopii. Wtymokresie wZSRRposiadanozdo-byczne niemieckiesilnikiturboodrzutowetypuBMW003ociągu7,8kNijumo004 ociągu8,8kN,którejednakposiadaływiele wadi stosunkowoskomplikowanąbudowę.Mimotozdecydowanosięnaopracowanieichkopiiiprodukcjęse ryj nąpodoznaczeniemRD-IO (Jumo004) iRD-20(BiVIW003).Ponieważw tym okresierozpoczynał sięno\\yetap w stosun-kachpomięd zyWschodem a Zachodem- tzw."zimnawojna",więcZSRRzależał onaszybkimpostępietechnologicznym,któ-ryumożliwiałby utrzymanie, anawetprzewyższ eniepotencjałumilitarnegonadZachodem. NabaziesilnikówRD-IO, RD-20zbudowanokilka konstrukcjimyśliwskich(Jak-IS,Jak-17, MiG-9,La-ISO),które jednak nieosiągnęłyzamierzonychwymagań.Sto-sunkowo krótkie ich serieprodukcyjnetymczasowoweszly douzbrojeniacelemprzeszkolenia personelu i przygotowaniagodonowych bardziejdoskonałychkonstrukcji.Zastosowanienap ę duodrzutowegoprzy dotychczasowej kon-strukcjipłatowca pozwoliłonazwiększenie prędkościdookołodźwiękowej.Jednakstosunkowodużezużyciepaliwaorazmałyudźwig ograniczały możliwościbojowe tych maszyn.Dopiero po-jawieniesięnowychsilników-kopii Nene-l,jakoRD-4S1i kopiiDervent-V;jakoRD-SOOoraz nowejkonstrukcjiskośnegoskrzydłaipłatowcapozwoliłyna skonstruowaudanychmodeli samolo-nietówmyśliwskic h .Wtychuwarunkowaniach ZSRRmogłaprzystą­pićdobudowyIIgeneracji samolotówmyśliwskichznapędemodrzutowym.W marcu na Kremluzostałazwołananadzwyczajnanarada,którejprzewodnic zyłJ.Stalin. Uczestniczyliw niejopróczprzedstawicieliprzemysłutakżegłównikonstruktorzy OKBzaj-mującychsięsamolotamimyśliwskimi .Podczastejnaradywy-pracowano iwytyczonogłównezadaniaoraz planopracowanianowegofrontowegosamolotumyśliwskiegoznapędemodrzuto-wym. Wtym celuRada MinistrówZSRRsankcjonująctoprawniewydałapostanowienienr493-192z11marca1947 r.,w którymnakreślonoplanbudowydoświadczalnychsamolotów znapęde modrzutowymw1947r.NapodstawietegodokumentuMinister-stwoPrzemys łuLotniczego (MAP)wswoimrozkazie nr210silnika Nene-l, pod oznaczeniemRD-4S,wykonanowZakładzienr4S,nazwa, natomiast kopie silnika DerventvopracowanowZakładzienrSO,Ostądnazwa R-SOO.D1KopięArtiomIwanowiczMikojan-generałlotnictwa,generalnykonstruktorwOKB'155od1956r.,pomysłodawcaitwórcamyśliwskiegosamolotufrontowegoMiG5.Fot. OK8-MiG·1MichaiłJosifowiczGuriewicz-konstruktor lotniczy,od1939r.współpracowałzA.Mikojanem.Wlatach1957-1głównykonstruk-964torOKB·155.WspółautorprojektuMiG·15.Fot.OKB·MiG,,0strugachpowietrznych"wyłożyłpodstawy teoretycznełotówzdużymiprędkościami.Do tematyki tejpowróconowlatach30.i40.ubi egłegowieku,kiedyto w dwóchinstytutach:CAGI (Cen-trałnyjAero-GidrotechniczeskijInstitut)iCIAM (CentralnyjInstitutAwiamotorostrojenija)prowadzonobadaniaróżnychmo-dełiiukładówaerodynamicznychprzystosowanych doosiągani adużych prędkości.Podczastychpracuwagęskierowanoprzedewszsystkimna dopracowanie odpowiedniegoprofiłuskrzydłaskośnego.Prowadzonotakżepracenad skonstruowaniemnapęduodrzutowego.Pierwsze próby nadzbudowaniemsiłnikaodrzu-towegopodjąłArchipLjulkaw1937r. W majuł941 r. prototypsilnika, oznaczonegoRD-I(ReaktiwnyjDwigatiel)z projektowa-nymciągiem5,3kNbyłwykonany w 70%, jednak wybuch wojnyprzerwałprace nadtymnapędem.WładzeZSRR,śle dzącznaczącepostępywkonstruowaniui za-stosowaniunowychmyśliwcówznapędemodrzutowym zarównowNiemczech, jakiw WielkiejBrytaniii Stanach Zjednoczonych,postanowiłyznacznieprzyspies zyćprace nadtą problematyką.Wdniu 22.05.1944r.NarodowyKomitetObrony(Gosudarstwien-nyj Kommitet Oborony-GKO)wydałpostanowienieorozbudo-wielo~nictwaodrzutowego.Poczynionepróby zbudowania samolotuznapędemhybrydo-wym(WK-107Asilniktłokowyomocy 1650KMpołączonyzsil-nikiemodrzutowymWRDKociągu294 daN)okazałysięnie per-spektywiczne.Samolotdoświadczalny1-250(produkt"N")ijegokrótkaseria,podoznaczeniem MiG-l3wraz z1-107(Su-S),niewyszłyjednakpozastadiumprób.WrazzakończeniemIIwojnyświatowejdoZSRRsprowadzonozNiemiecwielezdobyczy wojennych,wśródktórychbyłowielukonstruktorówlotniczych, atakżedokumentacjei prototypyróż­nychkonstrukcjilotniczych,wtymznapęde modrzutowym.ByłaTBiUstądjegoSamolotmyśliwskiMiG-15...................................................................................................................................................................................................................................................~z15kwietnia1947r.nakazywałoOKB-155,kierowanemu przezgłównegokonstruktora ArtiomaIwanowiczaMikojana. zbudo-wanie frontowegosamołotumyśliwskiegozhermetyczną kabinąwdwóch egzemplarzach.Jed no cze śniepoleconoprzerwaćpracenad nie perspektywicznymiprototypami1-250 oraz1-255.Takiesamozadaniezostałopostawione innym biuromkonstrukcyjnymspecjalizującymsięw budowiesamolotówmyśliwskich:OKB-1l5Jakowlewa i OKB-301Ławoczkina.Wraz z postawieniemzadaniaministerstwookreśliłopodstawowewymagania:•maksymalnaprędkośćprzy ziemi-1000km/h,nawysokości5000 m- 1020km/h;•czaswznoszenianawysokoś ć5000m-3,2 min.;•praktycznypułap-13000m;•maksymalnyzasięglotunawyso koś ci5000m, przyprędkośc iekonomicznej- 1200km;•rozbiegprzystarcie-700m, dobiegprzylądowaniu-800m;•uzbrojeniestrzelecko-artyleryjskie-jednodziałko45 mmi dwa kalibru 23 mm, uzbrojenie bombardierskie ocałkowi­tymudźwigu2x200 kg.30 kwietnia 194r.GłównodowodzącySilPowietrznych mar-7szałeklotnictwaKA. Wierszynin ostateczniezatwierdziłpodsta-wowe wymaganiataktyczno-techniczne,którepokrywałysięz wy-maganiamiiVIAP,zjednątylkozmianą-zamiastdziałkakalibru45mm wybranodziałko37 mm.Jednocz e śnie zostały określonejegopodstawowezadania, któresprowadzałysi ędo:•prowadzenie walki powietrznejzlotnictwemmyśliwskimi bombowprzeciwnika;ymModelsamolotu1-310podczasbadańw tuneluaerodynamicznym (A DobrzeGI.widocznepaskifolii nacałymmodelu,sygnalizującezaburzeniaopływupowie-trzawposzczególnych miejscach modelu.Fot (AGI/odpieraniezmasowanychatakó powietrznych przeciwnika;wdziałaniawramachwsparcia wojsklądowychprzeciwkocelomnaziemnym;•prowadzeniedziałańrozpoznawczych,w tymkontrolnych.W czasie, gdy opracowywano podstawowe dokumentydotyczą­ce nowego frontowegosamolotumyśliwskiego,w OKB-155jużodstycznia1947 r. prowadzono pracekoncepcyjne nadukłademkonstrukcyjnym.Tęczęśćprac zleconozas tęp cy głównegokon-struktoraA.G.Brunowowi orazinżyni e rowiA.A.Andrejewowi.Dotych praczaangażowanotakże zespółspecjalistów aerodyna-mikówz CAGI(l.M. Sierebriskij,G.P. Swiszczew,A.S. Chri-stjanowiczi inni). Rozpatrywano kolejno wszystkierozwiązaniapłatowca:kadłubzdwusilnikowymzespołem napędowym,kon-strukcji redanowej,dwubelkowyitp. Ostatecznie zdecydowanosięnaukładklasycznyowydłużonym kadłubiezjednym silnikiemrozmieszczonymwśrodkowejjegoczęści.Skrzydło skośneza-montowanewśrodkowej części kadłuba tworząc konstrukcjęśre dniopł ata.Kabina pilotaciśnieniowa(hermetyczna) usytu-owanawprzedniejczęści,przedsilnikiem. Podwozietrójkoło ­wez przednim chowanymwkadłubigłównymdoskrzydeł.Zewzględunaumieszczeniekomórpodwozia wskrzydłachnależałojewzmocnićkonstrukcyjnie, w tym celupoddano jebadaniomnawytrzymałoś ćw Moskiewskim InstytucieLotnictwa(MAI-Mo-skowskij AwiacjonnyjInstitut).W czasie, gdy wypracowywanoostatecznąkoncepcjęukładukonstrukcyjnegosamolotu 1-310,gdyżtakieotrzymałoznaczenie, w wydzialemontażu ZakładuOKB-155zbudowanodrewnianąmakietęsamolotu.Tymczasem pozostali konkurenci usilnie pracowalinadswo-imi projektami. W OKB-301kierowanym przez S.A.Ławoczkinawypracowano koncepcjemyśliwcaoznaczonegowstępniejako,,168", natomiast w OKB-115Jakowlewa usilniepracowanonadswoimiprojektamipoczątkowoJak-19,apóźniejJak-25.Jaksiępóźniej okazałowszyscytrzejgłównikonstruktorzyprzyjęlipo-dobnyukład. Wydłużony kadłubo przekrojukołowymzkabinąpiłotawprzedniejczęści,skoś ne skrzydła(oprócz [akowlewa),trójpodporowe podwozie z przednimkołemorazzbłiżonywariantuzbrojenia- trzydziałka.Podczas prezentacji drewnianej makiety 1-310piłot doświad­czałnyP.Stefanowski,którybyłwysokiego wzrostuiznacznej masyciała, zwrócił uwagę głównemukonstruktorowi nazbytmałąka-binę ,cozostałouwzględnio neprzy budowie pierwszegoprototy-pu. Dla pierwszego prototypu, oznaczonego S-l, przewidzianosilnik Nene-I(RD-45), natomiastdrugiegzemplarzprototypowyS-2miał miećzamontowanymocniejszysilnikNene-II.Budowępierwszego prototypu S-l (S-O1)załoga zakończyłanapocząt­ku grudnia1947 r. ijuż17.12.przystąpionodoprzeprowadzeniuwszelkichtestów i prób naziemnych.Podwóch tygodniachwyzna-SamolotmyśliwskiMiG-15TBiU••/e [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl