technik.dentystyczny 322[09] z2.01 n, Szkoła i szkolenia, Technik Dentystyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Agnieszka Miler
Wykonywanie protez całkowitych 322[09].Z2.01
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji

Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
dr hab. n. med. Maria Gołebiewska
dr n. med. Renata Wojnarowicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr Agnieszka Miler
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[09].Z2.01
„Wykonywanie protez całkowitych”, zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik dentystyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
5
6
3.
Cele kształcenia
7
4.
Przykładowe scenariusze zajęć
5.
Ćwiczenia
11
5.1
Terminologia, elementy anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego
w odniesieniu do projektowania i wykonywania protez całkowitych
11
5.1.1. Ćwiczenia
11
5.2
Wyciski anatomiczne i czynnościowe
13
5.2.1. Ćwiczenia
13
5.3
Ustalanie centralnego zwarcia
16
5.3.1.
Ćwiczenia
16
19
5.4
Ustawianie zębów
5.3.4.
Ćwiczenia
19
5.5
Zamiana wosku na tworzywo akrylowe
21
5.3.5.
Ćwiczenia
21
5.6
Naprawy protez.
24
5.6.1.
Ćwiczenia
24
6.
Ewaluacja osiągnięć ucznia
27
7.
Literatura
43
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik dentystyczny.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć już ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
-
przykładowe scenariusze zajęć,
-
przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania-
uczenia oraz środkami dydaktycznymi,
-
ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
-
literaturę uzupełniającą.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Jako pomoc w realizacji jednostki modułowej dla uczniów przeznaczony jest Poradnik
dla ucznia.
Nauczyciel powinien ukierunkować uczniów na właściwe korzystanie z poradnika
do nich adresowanego.
Materiał nauczania (w Poradniku dla ucznia) podzielony jest na rozdziały, które
zawierają podrozdziały. Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest
zwrócenie uwagi na następujące elementy:
-
materiał nauczania, który w miarę możliwości uczniowie powinni przeanalizować
samodzielnie,
-
pytania sprawdzające mające wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy
jest przygotowany do wykonania ćwiczeń (najkorzystniej będzie pracować nad
odpowiedzią na pytania w grupie - pomoże to uaktywnić wszystkich uczniów oraz
w trakcie dyskusji wyjaśnić wątpliwości),
-
ćwiczenia, odgrywające dominującą rolę w kształtowaniu umiejętności oraz opanowaniu
materiału,
-
sprawdzian postępów, stanowiący podsumowanie rozdziału (uczeń powinien
samodzielnie potwierdzić lub zaprzeczyć opanowanie określonego zakresu materiału),
-
testy z zakresu całej jednostki modułowej należy wykorzystać do oceny uczniów,
a wyniki osiągnięte przez uczniów powinny stanowić podstawę do oceny pracy własnej
nauczyciela realizującego tę jednostkę modułową (należy tak przeprowadzić proces
oceniania ucznia, aby umożliwić mu jak najpełniejsze wykazanie swoich umiejętności).
Metody polecane do stosowania podczas kształcenia modułowego to:
-
wykład konwersatoryjny,
-
dyskusja dydaktyczna,
-
pokaz z objaśnieniem,
-
pokaz z instruktażem,
-
metoda przypadków,
-
metoda projektów,
-
ćwiczenia praktyczne.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
322[09].Z2
Protezy ruchome
322[09].Z2.01
Wykonywanie protez całkowitych
322[09].Z2.02
Wykonywanie protez częściowych
322[09].Z2.03
Wykonywanie protez szkieletowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl