technik.geolog 311[12], T E C H N I K
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
311[12]/T, SP/MEN/2008
MODUŁOWY PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK GEOLOG 311[12]
Zatwierdzam
Minister Edukacji Narodowej
Warszawa 2008
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Autorzy:
mgr inŜ. Marta Łuszcz
mgr inŜ. ElŜbieta Wanik
mgr inŜ. Witold Górski
Recenzenci:
prof. dr hab. Leszek Marks
dr hab. inŜ. Tadeusz Słomka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Teresa Sagan
Korekta merytoryczna:
mgr Janina Rudzińska
mgr Marta Kotarba
Korekta techniczna:
mgr Magdalena Mrozkowiak
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
I.
ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
6
1.
Opis pracy w zawodzie
6
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
8
II.
Plany nauczania
15
III.
Moduły kształcenia w zawodzie
17
1.
Geologia litosfery
17
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz ochrony
środowiska
21
Rozpoznawanie struktury wszechświata i cech fizyczno-
chemicznych Ziemi
25
Analizowanie procesów kształtujących skorupę ziemską
28
Rozpoznawanie form tektonicznych litosfery
32
2.
Dokumentacja geologiczna
36
Posługiwanie się mapami geologicznymi
39
Wykonywanie pomiarów geologicznych
43
Opracowywanie dokumentacji kartograficzno-
geologicznej dla struktur wgłębnych
47
Sporządzanie map geologicznych
50
3.
Paleogeografia świata i Polski
53
Analizowanie dziejów Ziemi i świata organicznego
55
Określanie budowy geologicznej Europy
58
Określanie budowy geologicznej Polski
61
4.
Składniki skorupy ziemskiej
64
Rozpoznawanie makroskopowe minerałów
68
Rozpoznawanie makroskopowe skał
71
Dokumentowanie form występowania złóŜ
74
Określanie rodzajów i warunków powstania złóŜ na
obszarze Polski
77
Poszukiwanie, rozpoznawanie i dokumentowanie złóŜ
80
Stosowanie przepisów prawa podczas wykonywania
prac geologicznych
84
Stosowanie programów komputerowych w pracach
geologiczno-dokumentacyjnych
87
5.
Praktyka zawodowa
90
Rozpoznawanie produktów procesów geologicznych
w terenie
92
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
Wykonywanie
pomiarów sytuacyjno-wysokościowych
95
Analizowanie dokumentacji geologicznej złóŜ surowców
uŜytecznych
98
Sporządzanie dokumentacji wyników badań
geologicznych
101
Wykonywanie prac geologicznych w terenie
104
6.
Geologia stosowana
107
Określanie właściwości fizyko-chemicznych wód
podziemnych
110
Dokumentowanie regionów hydrogeologicznych Polski
i zasobów wód podziemnych
113
Badanie właściwości fizyko-chemicznych gruntów
budowlanych
116
Wykonywanie terenowych badań geologiczno-
inŜynierskich
119
7.
Prace wiertnicze i geofizyczne
122
Wykonywanie otworów wiertniczych
125
Dowiercanie i udostępnianie złóŜ otworami wiertniczymi
128
Stosowanie metod geofizyki powierzchniowej
i otworowej.
131
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia w szkole zawodowej jest przygotowanie
aktywnego, mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki
rynkowej.
Efektywne
funkcjonowanie
na
rynku
pracy
wymaga
przygotowania
ogólnego,
opanowania
podstawowych
umiejętności
zawodowych oraz kształcenia ustawicznego.
Absolwent współczesnej szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia
i doskonalenia oraz umiejętnością oceny własnych moŜliwości.
Realizacja modułowego programu nauczania ułatwia osiągnięcie tych
zamierzeń. Kształcenie według takiego programu charakteryzuje się tym,
Ŝe:
– cele kształcenia i materiał nauczania wynikają z przyszłych zadań
zawodowych,
– przygotowanie ucznia do wykonywania zawodu odbywa się głównie
poprzez realizację zadań zbliŜonych do tych, które są wykonywane
na stanowisku pracy,
– nie ma w nim podziału na zajęcia teoretyczne i praktyczne,
– występuje w nim prymat umiejętności praktycznych nad wiedzą
teoretyczną,
– jednostki modułowe integrują treści kształcenia z róŜnych dyscyplin
wiedzy,
– w szerokim zakresie wykorzystuje się zasadę transferu wiedzy
i umiejętności,
– proces uczenia się dominuje nad procesem nauczania,
– programy nauczania są elastyczne, poszczególne jednostki moŜna
wymieniać, modyfikować, uzupełniać oraz dostosowywać do poziomu
wymaganych umiejętności, potrzeb gospodarki oraz lokalnego rynku
pracy,
– umiejętności opanowane w ramach poszczególnych modułów dają
moŜliwość wykonywania określonego zakresu pracy.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia opanowanie
przez uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie oraz przygotowuje do kształcenia ustawicznego.
Modułowy program nauczania składa się z modułów kształcenia
w
zawodzie
i
odpowiadających
im
jednostek
modułowych,
umoŜliwiających
zdobywanie
wiadomości
oraz
kształtowanie
umiejętności i postaw właściwych dla zawodu.
W strukturze modułowego programu nauczania wyróŜniono:
– załoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie,
– plany nauczania,
– programy modułów i jednostek modułowych.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]