technik.masazysta 322[12], T E C H N I K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
322[12]/T,SP/MEN/2008
MODUŁOWY PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK MASAśYSTA 322[12]
Zatwierdzam
Minister Edukacji Narodowej
Warszawa 2008
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Autorzy:
mgr Paweł Piątkowski
mgr Borys Wiktor Paculda
mgr Bogusława Kowacka
mgr Ewa Jach
mgr Maria Olczyk
Recenzenci:
dr hab. n. med. Wojciech Hagner, prof. UMK
dr hab. n. med. Robert Latosiewicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr Bogusława Kowacka
Korekta merytoryczna:
mgr Kazimiera Tarłowska
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
6
1. Opis pracy w zawodzie
6
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
7
Plany nauczania
14
Moduły kształcenia w zawodzie
16
1.
Podstawy zawodu
16
Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
20
Stosowanie przepisów prawa i zasad ekonomiki w ochronie
zdrowia
24
Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych
28
Prowadzenie promocji zdrowia i profilaktyki
32
Charakteryzowanie budowy i czynności organizmu
człowieka
36
Analizowanie zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu
człowieka
41
2.
MasaŜ klasyczny
46
Wykonywanie spręŜystego odkształcania tkanek
48
Wykonywanie masaŜu poszczególnych części ciała
52
Korzystanie z programów komputerowych wspomagających
pracę masaŜysty
55
3.
MasaŜ leczniczy
58
Badanie i diagnozowanie pacjenta na potrzeby masaŜu
leczniczego
61
Wykonywanie drenaŜu limfatycznego
64
Wykonywanie masaŜu segmentarnego
67
Wykonywanie róŜnych rodzajów masaŜu leczniczego
70
Dobieranie rodzaju masaŜu do jednostek chorobowych
73
4.
MasaŜ sportowy
77
Wykonywanie masaŜu sportowego
79
Wykonywanie masaŜu u zawodników róŜnych dyscyplin
sportowych
82
Wykonywanie masaŜu w urazach sportowych
85
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
5.
MasaŜ relaksacyjny i kosmetyczny
88
Wykonywanie masaŜu relaksacyjnego
90
Wykonywanie masaŜu kosmetycznego pielęgnacyjnego
93
Wykonywanie masaŜu kosmetycznego w róŜnego rodzaju
zmianach tkankowych
96
6.
Praktyka zawodowa
99
Wykonywanie masaŜu w kosmetyce i odnowie biologicznej
101
Wykonywanie masaŜu róŜnymi metodami w profilaktyce,
terapii i rehabilitacji
104
Wykonywanie masaŜu w środowisku wodnym
107
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia w szkole zawodowej jest przygotowanie
aktywnego, mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki
rynkowej.
Efektywne
funkcjonowanie
na
rynku
pracy
wymaga
przygotowania
ogólnego,
opanowania
podstawowych
umiejętności
zawodowych oraz kształcenia ustawicznego.
Absolwent współczesnej szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia
i doskonalenia zawodowego oraz umiejętnością oceny własnych
moŜliwości. Wprowadzenie do systemu szkolnego programów
modułowych powinno ułatwić kształtowanie poŜądanych w zawodzie
cech osobowości absolwenta.
Kształcenie według modułowego programu nauczania poprzez
powiązanie celów i materiału nauczania z procesem pracy i zadaniami
zawodowymi umoŜliwia:

przygotowanie ucznia do wykonywania zadań zawodowych na
określonym stanowisku pracy,

integrację treści kształcenia z róŜnych dyscyplin wiedzy,

stymulowanie
aktywności
intelektualnej
i
praktycznej
ucznia
pozwalającej na indywidualizację procesu nauczania.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, Ŝe:

preferowane są aktywizujące metody nauczania, które wyzwalają
aktywność, kreatywność, zdolność do samooceny uczącego się oraz
zmieniają rolę nauczyciela w kierunku doradcy, partnera, projektanta,
organizatora i ewaluatora procesu dydaktycznego,

proces nauczania i uczenia się ukierunkowany jest na osiągnięcie
konkretnych,
wyznaczonych
rezultatów
w
formie
umiejętności
intelektualnych
i
praktycznych,
które
umoŜliwiają
wykonywanie
określonego zakresu pracy w zawodzie,

wykorzystywana jest w szerokim zakresie zasada transferu wiedzy
i umiejętności, uzyskanych we wcześniejszych etapach nauki,

program nauczania posiada elastyczną strukturę, a znajdujące się
w nim moduły i jednostki moŜna aktualizować, modyfikować,
uzupełniać i wymieniać w zaleŜności od potrzeb edukacyjnych.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia uczniom
opanowanie umiejętności określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie oraz przygotowuje do kształcenia ustawicznego.
Modułowy program nauczania składa się z modułów kształcenia
w
zawodzie
i
odpowiadających
im
jednostek
modułowych,
umoŜliwiających
zdobywanie
wiadomości
oraz
kształtowanie
umiejętności i postaw właściwych dla zawodu.
Jednostka modułowa stanowi element modułu kształcenia
w zawodzie obejmujący logiczny i moŜliwy do wykonania wycinek pracy,
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl