tech inf art jak zdac, Egzamin IT

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Plik pobrany ze strony www.EgzaminZawodowy.info
Jak zdać egzamin zawodowy na technika informatyka - etap
praktyczny?
Egzamin praktyczny na technika informatyka polega na napisaniu projektu realizacji prac
prowadzących do usunięcia usterki systemu komputerowego. Projekt jest podzielony na dwie
części:
realizacja prac
oraz
dokumentacja z wykonania prac.
Realizacja prac powinna zawierać:
1.
Tytuł pracy egzaminacyjnej.
2.
ZałoŜenia - dane wynikające z treści zadania i załączników.
3.
Listę prawdopodobnych przyczyn usterki komputera na podstawie opisu objawów.
4.
Wykaz działań, które naleŜałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki
komputera zgodnie z przedstawioną listą prawdopodobnych jej przyczyn.
5.
Wskazania dla uŜytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego
do Internetu.
Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:
1.
Wykaz i opis kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania usterek
oraz zabezpieczenia systemu komputerowego i systemu operacyjnego.
2.
Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych usterek oraz
zabezpieczenie systemów komputerowego i systemu operacyjnego.
3.
Nośnik z plikiem zawierającym zrzuty z ekranu.
Te elementy występują najczęściej, ale w kaŜdym zadaniu mogą trochę się róŜnić. Niektóre
podpunkty mogą w ogóle nie wystąpić lub zostać zastąpione innymi np. zamiast wskazań dla
uŜytkownika mogą być wnioski o poprawności działania systemu komputerowego po usunięciu
usterki. NajwaŜniejsze jest Ŝeby dobrze zapoznać się z treścią zadania i przeczytać co projekt
powinien zawierać.
Do pracy naleŜy dołączyć zrzuty ekranu(screeny) dokumentujące poszczególne czynności
(klawisz PrintScreen na klawiaturze). Screen najlepiej robić po wykonaniu poszczególnej
czynności (robienie screenów przed naprawieniem usterki nie ma sensu, gdyŜ egamininatorzy
dobrze wiedzą co było uszkodzone i nie trzeba im tego pokazywać). Nie naleŜy teŜ robić
screenów podczas instalacji programów, tylko dopiero po zainstalowaniu i uruchomieniu
programu. Ilość screenów nie jest limitowana, ale 15-25 screenów w zupełności
wystarczy. Większa ilość screenów tylko utrudnia pracę egzaminatorów. Screen wkleja się w
całości, niczego nie wycinamy. Najlepiej robić jeden lub dwa screeny ma kartkę A4. Większa
ilość screenów na stronie powoduje, Ŝe są mało czytelne. Nieraz w treści zadania określona jest
ilość screenów jaka powinna być umieszczona na stronie, ale pamiętajmy Ŝe najwaŜniejsza jest
czytelność screenów. KaŜdy screen musi być podpisany swoim PESELEM, dlatego proponuje
wklejać screeny do Worda, a w nagłówku umieścić swój numer PESEL, w stopce moŜna
umieścić numer strony (chyba, Ŝe w treści zadania jest określone inaczej)
Omówię teraz poszczególne elementy projektu egzaminacyjnego. Przy kaŜdym podpunkcie
najlepiej zostawić trochę wolnego miejsca, Ŝeby później uzupełnić ewentualne braki.
1
Plik pobrany ze strony www.EgzaminZawodowy.info
Plik pobrany ze strony www.EgzaminZawodowy.info
REALIZACJA PRAC:
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej:
Tytuł pracy egzaminacyjnej najlepiej przepisać z treści zadania, wystarczy tylko zmienić formę
zdania. JeŜeli w treści zadania jest: "....Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do
lokalizacji i usunięcia usterek systemu komputerowego i operacyjnego, opisanych w załączniku
1....." to tytuł powinien wyglądać:
'Projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i
usunięcia usterek systemu komputerowego i operacyjnego'
Tytuł powinien zawierać główne
załoŜenia projektu czyli właśnie 'lokalizacja i usunięcie usterek systemu komputerowego i
operacyjnego'. MoŜe się składać z 2-3 zdań, im bardziej dokładny tym lepiej.
2. ZałoŜenia:
ZałoŜenia najlepiej wypisywać od myślników, tak jest najbardziej czytelnie i łatwiej się sprawdza
egzaminatorom. W załoŜeniach wystarczy przepisać wszystko z treści zadania, informacji od
uŜytkownika, dostępnych programów, innych informacji jeśli są dostępne. Najlepiej przepisać
wszystko co jest tam zawarte, zmieniając ewentualnie formę zdania, lub trochę skrócić
poszczególne zdania. Czasu jest wystarczająco, aby zdąŜyć wszystko przepisać. Mamy wtedy
pewność, Ŝe dostaniemy za ten element maksymalną ilość punktów.
3. Lista prawdopodobnych przyczyn usterek komputera:
Ten podpunkt powinien być wykonany jeszcze przed włączeniem komputera. Oczywiście
komputer moŜna włączyć w kaŜdej chwili, ale nie jest to w tym momencie zalecane. NaleŜy
przeanalizować po kolei wszystkie wymienione załoŜenia. Staramy się wypisać wszystkie
moŜliwe przyczyny usterek komputerowych, które wypisaliśmy w załoŜeniach. Wypisujemy tu
wszystko co nam przyjdzie do głowy, co moŜe być związane z wymienionymi usterkami. Część
wymienionych przyczyn pewnie się nie sprawdzi, ale lepiej napisać za duŜo niŜ za mało. Nie ma
punktów ujemnych, więc nawet jak wypiszemy przyczyny usterek, które się nie potwierdzą to nic
się niestanie, po prostu za te dodatkowe przyczyny nie dostaniemy punktów. Zawsze lepiej pisać
więcej niŜ mniej. Wszystkie prawdopodobne przyczyny najlepiej wypisywać od myślników.
Niektóre usterki są uniwersalne i występują praktycznie w kaŜdym zadaniu. Spis takich często
występujących
usterek
moŜna
znaleźć
w
artykułach
na
stronie
www.EgzaminZawodowy.info/artykuly-kat-1.html
4. Wykaz działań:
Ten podpunkt teŜ powinien być wykonany jeszcze przed włączeniem komputera. Analizujemy po
kolei listę prawdopodobnych przyczyn usterek komputera. Wypisujemy jakie czynności powinno
się wykonać aby naprawić daną usterkę, czyli po kolei co mamy zamiar robić (na razie tylko
teoretycznie, bo nie mamy jeszcze włączonego komputera i tak naprawdę nie wiemy co dokładnie
jest uszkodzone). Wypisujemy wszystko co nam przyjdzie do głowy, im więcej tym lepiej.
Najlepiej stosować formę zdania 'zamierzam.........' czyli np. zamierzam uruchomić komputer w
trybie awaryjnym, zamierzam przeskanować dysk programem antywirusowym, zamierzam
usunąć zbędne programy z autostartu, itp. Więcej takich często występujących czynności moŜna
znaleźć w artykułach na stronie
www.EgzaminZawodowy.info/artykuly-kat-1.html
2
Plik pobrany ze strony www.EgzaminZawodowy.info
Plik pobrany ze strony www.EgzaminZawodowy.info
5. Wskazania dla uŜytkownika:
W tym podpunkcie wypisujemy co uŜytkownik powinien robić aby zapobiec takim usterkom w
przyszłości. NaleŜy przeanalizować wszystkie wymienione prawdopodobne usterki i wypisać jak
moŜna im zapobiec. Na pewno będzie to: częste skanowanie dysku programem antywirusowym,
wykonywanie kopii zapasowych, nie otwieranie załączników nieznanego pochodzenia, itd.
Najlepiej ten podpunkt wykonać na samym końcu (zostawiając wcześniej wolne miejsce, Ŝeby
zachować odpowiednią kolejność). Wskazania które wymieniłem są uniwersalne, moŜna je więc
je zastosować praktycznie w kaŜdym zadaniu. Więcej takich uniwersalnych wskazówek moŜna
znaleźć w artykułach na stronie
www.EgzaminZawodowy.info/artykuly-kat-1.html
DOKUMENTACJA Z WYKONANIA PRAC:
1. Wykaz i opis kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i
usuwania usterek:
W tym momencie dopiero powinno się włączyć komputer. W tym punkcie wykonujemy juŜ w
praktyce (czyli na komputerze) wszystkie wymienione wcześniej działania z podpunktu 'wykaz
działań'. NaleŜy dokładnie opisywać co robimy, krok po kroku, z uwzględnieniem
wykorzystanych programów. Większość czynności wystarczy przepisać z podpunktu 'wykaz
działań', tylko zmieniając formę na 'wykonuje.......' lub 'uruchamiam........', czyli np. uruchamiam
komputer w trybie awaryjnym, wykonuje skanowanie dysku programem antywirusowym,
usuwam zbędne wpisy z autostartu, itd. Tutaj trzeba dokładniej niŜ w podpunkcie 'wykaz działań'
wypisywać co robimy. NaleŜy teŜ napisać wynik działania poszczególnych operacji, czyli jaki jest
efekt np. przeskanowania dysku. Wszystkie czynności naleŜy udokumentować zrzutem ekranu
(screenem), według zaleceń podanych wyŜej.
Teraz wystarczy jeszcze raz przejrzeć wszystkie podpunkty i podopisywać co nam przyszło do
głowy podczas wykonywania prac. KaŜdy podpunkt jest oceniany osobno dlatego waŜne jest aby
w kaŜdym podpunkcie zawarte były wszystkie informacje.
2. Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych
usterek:
Po skończeniu pisania projektu naleŜy wydrukować zrzuty ekranu (screeny).
3. Nośnik z plikiem zawierającym zrzuty z ekranu.
Wszystkie zrzuty naleŜy zapisać na nośniku (płycie CD, pendrive) i dołączyć do projektu.
To juŜ wszystko, jeŜeli wszytko wykonaliśmy zgodnie z zaleceniami i treścią zadania, to są duŜe
szanse, Ŝe zdamy egzamin. śyczę powodzenia !!!
Administrator
EgzaminZawodowy.info
3
Plik pobrany ze strony www.EgzaminZawodowy.info
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl