teoria-i-metodyka-rekreacji-cz-i, Fitness, Instruktor Fitnessu

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
_
TowarzlstrYo
Krzewienia
Kultury
Fizycaej
Zarzqrl Gl6wnY
.SPORT
DLA
WSZYSTKICIT'
Rekreacja
dla kaZdego
cz.l'
tsBN83-9032284-3
Po&tcrrdk
dlapotrzeb
szkol€niakadl
TKKF
Wa6za{,a
1994
-
SPIS
TRESCI
WPROWADZENIE
L TEORETYCZNEPODSTAWYREKREACJI
-
HalinaPiotrowska
5
9
9
l0
l3
l4
t6
t8
l. Terminy,definicj€,
pojsria
........
3.
Miejsc€r€keacji w ku ttlrze tizyczneJ . . . . : . . : . . . . . . .
4. wychowanjedo rekreacjifizycznej.
5. RekrEacjr
czasuwolnego
fizycznaa zdrow;e. . .
Il. METODYKAREKREACJI
-
EwaKozdro6.
l\4ogila-Lisowska
l.WstFp...
2. Formy rekreacji ruchowej .
3. Proc€srekreacji
3.1Prognmowanie
1.2Realizacja
3.3Ocenaskutecznoici
4. Determinantymetodyczne
zajcC
rekreacyjnych
5.
Insrrukror
2l
2l
22
23
40
43
54
55
relr€acjiruchowej . .
6. Terminologia
prrydatna
w
prowadzeniu
zrjgCrekreacyjnych . . . .
III, METODYKAPROWADZENIAZAJECTURYSTYCZNYCH
-
Tadeusz
Lobo2ewicz
IV ORGANIZACJA I ZARZADZANIE
W
REKREACJI
(wybmne
zagadnienia)
-
Krzysztof Pilat
L Syst€mkultury fizycznej w warunkachgospodarkirynkowej . . .
2.
'Spon
dlawszyslkich'jakoprodukt
L Markedng
4. Badanie
rynlu
5. Rel.Jama.
6.
Komunikacjaspoteczna
-
wybmne za8admeni
65
82
85
86
8?
8'7
88
2.Zagadnienia
6. Bariery rekreacjifizycznej
Jolanra
73
I,TEORETYCZNE
PODSTAWYREKREACJI
HalinaPiotrowska
1. Terrniny, delinicje,
pojQcia
Termin
t9keaqja
sluiy dla okftSleniar6horakich form aktywnosci,
podejmowanychpoza obowiqzkamizawodowymi,domowymi i spote-
cznymi dla
odpoczynku,pomnaiania zdrowia,rczrywki i samodosko-
nalenia,
Zlo:ona
strukturatego zjawiska
jakim jest
rekreacjawynika z fun-
kcji
jakie
pelni a mianowiciewypoczynkowej,rozrywkowej, rozwojo-
wej oraz usytuowania
jej
w czasiewolnym a
podejmowanie
jej
wi42€
sigz dobrowolnym
wyboremczlowieka.
Zakresform dzialalnoscirekreacyjnej
jest
niezmiemie
bogatyi wy-
nika zar6wnoz zarnteresowafi
potrzeb
czlowieka
jego
systemu
wafio-
Sci, postaw i przekonai
jak
r6wniei odzwierciedlakulturowo
uksztahowanewzory
zachowadfunkcjonuj4cew danymspoleczefistwie.
Dialalno<i
relaeacyjnamoznasklasyfikowadw zaleznoi,cid
przy-
jatych
kryteri6w.
Moga !o byi zainteresowania
czy motywy sklaniaj4ce
uczestnik6wdo
podejmowaniategotypu dzialai, kt6re stwarzajaujdcie
dlaich sil fizycznych,
umyslowych,
lw6rczych.
Nowoczesna
koncepcjaczlowieka uznaj4cwsp6lzaleznoiCmiQdzy
somatycznyma
psychicmymi spolecmymfunkcjonowaniemczlowieka
stawiateorii
rekreacji fizycmej wytycme dla formulowaniaog6lnych
zasadracjonalnego
wlpoczynku opanegona aktywnosciruchowej.Teo-
ria rekeacji fizycznej stanowi obszar
na kt6rym
spotykaja
sia 6zne
dziedziny wiedzy o
czlowieku, zwlaszozaptqrodomawstwo i nauki
spolecznei na syntezieich dorobku naukowegobuduje swoje funda-
menty.
Rekeacja w pol4czeniu z przymioftikiem ruchowa lub fizycma
stanowi
jedn4
z dziedzinrekeacji, ll6rej odrcbnosi wiaze sieze swoi-
stymi Srodkami
jakimi
si9 poslugujeczyli ruchemi wysilkiem fizycz-
nym.
Definicja
rckrcacji
firycnej
zaproponowanaprzez T. Wolafska
obejmuje
"te
wszys&ie zajeciao tresci ruchowo-sportowej
lub turysty-
cmej, kt6rym czlowiek oddajesie z wlasnychchcci, w czasiewolnym
dla wypoczynlu.
przyjemnosci
irozwoju
wlasnej
osobowosci,
Eakto_
wana.autoteticzrie
lub uryliramie
jako
wyraz
dbalosci
o zdrowie.
spraw.
fizyczn4
.
.
Istota
rekreacji
frzycznq z
wiel2 sie
w chankterystycznych
ce,
chach,kt6re
odr6zniaj4
jA
od innych
form dzialatnojci
czlowieia:
-Jesr
rorm4czynnego
wypoczynku,
-
ma
miejscewyl4cmie
w czasie
wolnym,
-
Jest
przedmiotem
dobrowolnego
wyboru,
bezprzymusu
czy presji
zewnetrznej,
-JesrJmdkiem
do realizacji
cel6w
orazzaspokajania
potrzeb
i aspi_
racji
czlowieka,
-
jest
celem
sama w sobie
wiqz4c siQz
aktywtojci4,
swobod4,
przyjemnosci4,
odpr€Zeniem,
umozliwiaj4c
rozladowanienapiecia,
wywofuj4c
r6znorodnewraZenia
i emocie.
..
W
literaturzrprzedmioru
coraz
czQsciej
pojawia
sjl
okrejleniespo
dla-wszystkich.
Pojpcie
"Sloddtal{gyslkrt!_
zosta}owprowadzon'e
w
!966.
tolx pEEz
Rade Europy.
W latch
osiemdziesi4tych
zast4pjono
termin
"sport
masowy"
na tmfniejsza
i neutraln4
w wydZwigku
nazrvg
'spon.dla
wszystkjch"
odzwierciedlaj4c4
powszechny
udzjalw
nim
jesr
szeroko
pojet4
aldywnosci4
ruchow4 przeznaczon4
dla kazdego, pol4czon4
z
konc_epcja
i ldrowia...Spof
dla wslystkjch,,
naiycie
obejmuj4c4
odpowieilalnose
za
s[,t zycia.aqzica
oo mwnowagr
psychlcznej.
i zdrowia.
sprawnogci
ciala"
jego
uZytecznosci.
piqkna
2.
Zagadnienia
czasu wolneso
jest
nierozerwalnje
Poj€cje
relaeacji
laloosci
czlowieka
w czasiewolnym.
Powszechnieposlugujemy
sig okesleniem
.tzas
wolny,, chociaz
oczywistym
jest
ze, to nie
czas
jest
wolny,
lecz czlowiek
ma znacm4,
mruejsz4
zwi4zane-z
calokszrahem
dzia_
lub wi€kszq
swobodg
dysponowania
nim.
.
.
Czaswolny
jalo
karegoria
clasuwysrqpuje
w budtecie
dnia.tlgo_
onr& rcKu.
co w prakrycesprowadza
siq
do wyminienia:
..krd*iego
:T"u
*of"q:._ Sredniego
czasu
wolne8o,
dlugiegoczasu
*oinego.
!e+O{tr{
Jesl
to_czaspozostaj4cy
do dyspozycji
czlowiekapo
wypetruenru.obowiazkliw
-.obowi4zk6w
szkolnych)
oraz niezbednych
powinno6ci
domowycit
zwiazanych
z samoobsluga.
awodowych
(w
przypadku
dzieci
i mlodziezy
10
nosi
i kondycj€
luozl
dtaradosci,_urody
dnia
pra-
cy z
jednej
strony oraz
postep
c,.rilizacyjny z drugiej strony.Wzrost
mechanizacjii automatyzacji
proces6wprodukcyjnych
wplynal zdecy-
dowaniena zwiekszonailo6i towardw wyprodukowanychw k6tlzym
czasiea to z kolei objawilo sie tendencj4slcacaniaczasu
pracy.
Tym-
czasemodmienrqsytuacjgobserwujemyw sektorzeustug,
gdzie
tydzied
pracyrozci4gn4lsigna dni ustawowowolne od
pracy.
Problematykaczasu wolnego w wymiarze spolecznymmusi uwz-
glednii strukturalnepnejscie od tradycyjnychzawod6wz regulamym
czasempracydo sfery uslug,z nieregulamymigodzinamipmcy,starze-
nie sigspoleczefistwa,zmiangstrukur rcdzinnych,wzrastajacypop),tna
ustawiczneksztalcenieuwzglgdniaj4cedoskonalenie
jak
r6wniez prze-
kwalifikowanie si9 zawodoweoraz
pluralizm
styl6w zycia.
Tymczasem
nadmiarczasuwolnego,k6ry sig
pojawil
w
globalnym
wymiarzena skutekskacania czasu
pracy
omz wydluzaniaczasuwol-
negow ci4gu dnia pracy,weekendu,czy zwipkszalriawymiaru urlopu
nie zawsze
ludziewskazuja
na
jego
brak.
Ilosi
czasu
wolnego
jaki
maja
do dyspozycji
poszczeg6lni
lualzie
zaleZymigdzy innymi od wieku,
plci,
stanucywilnego,wykonywanego
zawodu,poziomuzamoznodci,miejscazamieszkania.
Powszechnie
dzie-
ci, n odzieZorazludziew wiekuemerytalnym.Uprzywilejowan4
grupq
w wieku
produkcyjnym
pozostaj4mezczyznipomimo,zeczesiz nich
podejmujedodatkowepracezambkowe.Kobiety tradycyjnie
sa obci4-
zonew wigkszymzakrcsiepracami
domowymitzw.
"dngi
etat". Sytu-
acjabytowa i rodzinna
wywiera
zwykle duzy wplyp na ilo6Ci rozklad
czasuwolnego.Dotyczy to
p[ede
wszystkimmalZeistwposiadaj4cych
dzieciw przeciwiefswiedo ludzi
samotnychnie obciqzonych
potom-
stwem. Wykonywany
zaw6d oraz charakterzatrudnieniama n5wniez
wplyrrvna wymiar czasuwolnego
pozostaj4cego
do wlasnejdyspozycji.
WystQpujetutaj duie zr6znicowaniei peha mozaika poczynajacod
ludziwykonujacych
wolnezawodydo ludzizatrudnionychw systemie
zmianowym.Kolejny czynnik stratyfikuj4cyludzi pod
wzgledemilosci
czasuwolnego to infrastruktua Srodowiska
w miejscu zamieszkania.
Ggstasiei plac6wekhandlowo-uslugowych,
sprawnakomunikacjarcz-
wi4zuj4caproblemprzej^zd6w
do szk6l,
pmcy
i
po
zakupyoraz zalat-
ll
wplyw na zwiekszeniesig
ilosci
czasuwolnego
pozostaj4cegow
dyspozycji
jednos&i
mialo zagwa$ntowanieo3miogodzinnego
jes!
dostrzezonyprzez
jednostkQ,
a nawetdoSCczgstow
licznych
badaniach
wiadomo,zenajwiecejczasuwolnegoposiadaj4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl