teoria-i-metodyka-rekreacji-cz-ii, Fitness, Instruktor Fitnessu

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
KrzewieniaKultury Fizycmej
Zar4d Gl6wny
"SPORT
DLA
WSZYSTKICH"
Rekreacjadlakaidego
CnII
Warszawa2005
Towarzystwo
Opncotani.
zbiorowe
podtedahajq
fu EaIirA Piotonshiej
Nrdzdr mukory:
pmf.
dr hrb. TeresaWolsilsk{
Autorry:
dr RJ,szrrdWidrrsld
prof.
dr hrb.
Rylzsrd Przeweda
dr Boietrr
Wit
dr
Antr| Jegier
Podre(aik zrcrlizowano
zairodk6wMinistersfw.
Edukscji
N|rodowej
i Sportu.
rsBN83-90322&1-1
Skh4 kmstrie i druk Arjrtus
Prtut, 06-400Ciechrn6%
uL M.zowleck{ 10,teufar (023)
672A663
SPIS
TRESCI
5.Znianytr€ringoweobjetosci
i skladukwi ...................................................
50
6.Wplywaktywnosci
ruchovejDarcakcjehomo!fie ........
............................
52
53
8.
wplyw
sysiemtycaej
aktr.rtroS.i ruchowejna zdrowiepsychicaE ...........54
V Systematyczna
aktywnoid ruchowa w
promocji
zdrowia i
profilaktyce
chor6b
-
Anna Jegier....
7. wpbry systenatycaFj aktywnosciruchowejtrarelkcje itmuolosim.
i ukhdodpomoscio\ry
........
..............................
56
1.Promocjazdrowiai
profilaktyka
chorob............................................
............-....-...-...........
56
L LLPromocja
zd.owia.........
.........................
57
58
L3. Pmnocja zirowia a preweocjacbor6b
-
r6tice pojed....................59
2. Systqnatyczna
aktywno# ruchowa v/ piofilaktyce v./ybranych
jednostek
chorobowych
..
...-..
.........................
..........................
60
2. L ChorobaniedokNr'i@
.......................
60
2.1.1.Syst€mtycd
aktymoidrucbowaw prwfrcj'
chorobydedokwieoDejs€.c!...........................................................
62
2.1.2.Dawkowani€*ysilku fizycalego w
pierwotnejprewercji
chorobyniedohviemejse.ca....................................................
....63
2.1.3.Dawkowani€*ysilku fizycaego rv profilaktyce
M6mejcho.oby
niedok"iemej
serct.............................................
65
tehicze 67
2.2.1.Aktyvnosd
ruchowaw
prewercji
tradcisnienia
tetdczeso
...............
67
2.3.Astmaoslazelowa
....
..............................
68
2.3.1.Syslemrtycay
w)$ilekwastni€
oskrzelowej
.................................
69
....................
.............................
69
2.4.1.Alty"nosdruchov'a
wpr€lvemji
otylosci
.......................................
70
2.5.Cukr2yca.................
..............................
71
2.5.1.AktywnoSd
ruchowaw
p€wercji
upo{ledzonej
cukracy.................--*-----....71
2.6.Zmiatry
z*lrodnieniowekr9goslupa
i pelDobjawowej
.............-................................72
2.6.1.Slst€trr.atycala
aktyx,nosd
ruchowaw
prew€ncji
l&gosloF........................................................73
2.7.Osteoporoza.............
.............................
73
2.7.1.Aktymo$ruchowa
wosteoporci.
...........-........-....
.......................74
4
1.2.Pmfilaktykachor6b
2.2.NadciSnienie
2.4.OtyloSd
tolerancji
glukozy
eiu zw}tdderioeych
ASPEKW
REKREACJIRUCHOWEJ
Ryszard Winiarski
Rekeacjaruchowa
jest
formeakrr.wnegospgdzania
czasuwol-
nego.Dyspooowante
czasemwolrlm orazmozliwoscia
iesowyko-
rzystanjaw zgo&ie
z wlasoyrniupodobaniami
jest
wiei_*iru*iiem
konieczn)'rn.
choci:2niewysrarczaj
Acym
do
upra'wian
iaiekreacj
i. Aby
musrpostadacpo
lemunie
tylko moifiwosci..ale
r6wnie2ochotg.^
to oh^cza, i2 uprawianie
rebeacjimusi
mieddlaniego
jakq(
waftoSc.
Dlaczego
rekeacjt.
a inni nie?Jakie
sq
przyczyny
or z
skutld
psychospolecane
jedni
ludzieuprawiajE
zachowad
rekreacyjnych?
Co
istotgrekreacji
ruchowej?
Jakawiedza(psychologii-ana
socjo-
roglczla,peclagogrczna)
orazunxejgtnosci
praktycme
s4
porrzebne
do
orgzuuzowanra
I prowadzetria.zajgd
relceacinycb?
To pl1ania,na
Krore
sproDujemy
odpow,reozlec
w tym
rozdzrale-
lat,oraznastl,uj4ce
w wy,nikuregozrniany
waru*6w i
sposob6wzycialudzi
-
zwiiszczaw
kajach *vs-oko
uorzel
myslowionych
techniki.
jaki
dokonalsienaprzeshzeni
-
w)vr'olaty
szeregzjawisk
zaniwn6po4,tywnycti,lak
te2
negatywnych.
ny waost
poT,omu
zycla,wyet,mlnowante
Do pierwszyclzaliczyd
moiemyniew4rptiwie
wreluchor6b.
Doszenenie
ojdl-
ludzioraz
prawie
calkowiiri
uniezaleZ-
nieniesieodwaruoldw
arodowiskowych,
wreszcie
wzrostilogciczasu
jego
wykorzystanra.
W6rod
.negarywnych
skutk6w rozwoju
navej cyrilizacji musimy
srooowrsKuDafumlnego,powslanje
wielu
nie.ata-
nycbwczdnjej zagoiEi (brori
nukleam4n55, 6eformacie
genetvczne
I
i plag spolecznych,
deprywacjl szeregu
potrz€b,
zwlaszit bioioqicz:
nych i psychicmycb.
Czlowiekowiwsp6lczesnemu
bnkuje
czgsto
odpowiedniejdawki mchq konraktu
z
pr21.rod4,
mo2liwofti-sponrani-
czregowyrazaflawewlgfaych
stran6wemocjoDalnych,
bliskjchi nie_
formalnychkontak6w z imymi
ludzni, trwaldeo
syitemuuaawaavch
realizowanychwartosci.Przeci4Zrnie
;.r'b
zycia niewlaiciwe
odryr
/ianie,
defcy rucbu
(hipokinezia)
sa
przviz*ra
psychiczneitrej,
niehisieDiczty
wieludolegliworici
olce3lanycho96lnymmianem
chor6d
q,rlitiz_aiji.
-
I. PSYCHOSPOI.ECZNE
czrowreKpooj4r
aKywnoscrekreacyJDq
stanowi
ostamichkilkudziesi9ciu
L lstotarekr€acji
rucbowejorazjej
znaczenie
w iyciu czlowieka
Cwaltowny_rozw6j-nauki'i
sighoryzont6wpoznawczych
wolnegoorazmo2liwo3ci
wyrnentc oeg!:lo:rcJQ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl