tao medytacji. zajęcia dla początkujących helion, ebooki6

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ROZDZIA
TRZEC
R
A
CI
14
T
T
AO MEDYTACJI
.
Z
AJ
UJCYCH
JCIA DLA POCZTKU
 Korzyci pynce z praktyk medytacyjnych
J
EDNYM Z NAJPIKNIEJSZYCH WIZERUNKÓW DO MEDYTACJI
, jaki kiedykolwiek
widziaem, jest plakat umiechajcego si Swami Satchidinanda, który by
wielkim hinduskim nauczycielem jogi. Na tym plakacie Swami jest prze-
pasany niewielk pomaraczow przepask biodrow, nosi dug, falist
brod i stoi, balansujc na jednej nodze w klasycznej pozycji z jogi, na de-
sce surfingowej lizgajcej si po wielkiej fali! Pod spodem widnieje napis:
„Nie moesz zatrzyma fal, lecz moesz nauczy si surfowa”. Plakat
ten dotyka sedna praktyk medytacyjnych, pokazujc, w jaki sposób mo-
emy przenie nasz uwano do rzeczywistego wiata, penego infor-
macji sensorycznych, emocji i zmian.
Medytacja uwanoci nie koncentruje si wokó utrzymywania okrelo-
nego stanu umysu, poniewa adnego z nich nie moesz zatrzyma na
stae. Medytacja uczy nas obecnoci w kadym momencie, przy penej
wiadomoci, wikszej otwartoci serca i janiejszym postrzeganiu.
Moe pomóc nam nauczy si, jak by bardziej otwartymi, oraz tego,
jak kocha caym sercem, a take nie obawia si wyraania tej mioci.
Nawet w trudnych momentach yciowych medytacja moe ukaza
nam moliwo bycia nieco mniej przywizanymi do nieuchronnych
wzlotów i upadków, zmniejszy nasz lk przed zmianami dotyczcymi
zarówno przyjemnoci, jak i bolesnych dozna. Medytacja pomaga
nam nauczy si kocha w sposób waciwy, pokazujc, e moemy
otworzy si na wszelkie aspekty naszych umysów, zarówno na to, co
trudne, jak i na to, co atwe.
15
wiadomo medytacyjna redukuje napicie i uzdrawia ciao. Medy-
tacja wycisza umys i delikatnie otwiera serce. Uspakaja ducha. Po-
maga nam y peniej w biecej rzeczywistoci, wyraniej postrzega
ludzi, wród których yjemy, oraz otaczajcy nas wiat. wiczc si
w uwanoci, stajemy si bardziej obecni, dziki czemu, spacerujc po
parku, nie mylimy o rachunkach, które musimy zapaci, o problemach
w pracy czy o czym, co przydarzyo si nam wczoraj. Moemy nauczy
si by tam, gdzie jestemy. Poniewa zasadniczo bycie wiadomym
chwili obecnej jest wszystkim, co mamy, to jeeli przegapimy ten mo-
ment, wtedy na zawsze go utracimy.
W taki oto sposób medytacja moe speni nasze najgbsze pra-
gnienia zwizane z odkrywaniem wewntrznej wolnoci i szczcia
oraz docieraniem do poczucia cznoci z yciem. Dziki niej zaczy-
namy peniej rozumie to, kim jestemy oraz w jaki sposób mdrze prze-
y to dziwne ycie, do którego si zrodzilimy. Praktyki medytacyj-
ne pomagaj nam odkrywa tajemnic cyklu ycia i mierci. Wystarczy
systematyczne wiczenie uwanoci i wiadomoci, aby pielgnowa
poczucie wewntrznego spokoju, pozwalajce dostrzega wszystko to,
co dzieje si w nas samych i wokó nas, oraz czerpa z tego nauk.
Cho medytacja nie jest niczym skomplikowanym, nie zawsze przy-
chodzi nam z atwoci. Wymaga ona sporej odwagi. Carlos Castaneda
opisuje, jak to szaman Don Juan z indiaskiego plemienia Yaqui uczy go,
e wycznie duchowy wojownik jest w stanie poda ciek wiedzy.
Jedynie duchowy wojownik nigdy nie narzeka ani niczego nie auje.
„ycie duchowego wojownika to nieustanne wyzwanie, a wyzwania nie
mog by ani dobre, ani ze. Podstawowa rónica pomidzy zwykym
czowiekiem a wojownikiem polega na tym, e ten pierwszy traktuje
wszystko jako wyzwanie, podczas gdy ten drugi postrzega wszystko ja-
ko bogosawiestwo bd przeklestwo”.
Do medytacji bdziesz musia wnie ducha otwartoci, odkrycia,
postrzegania, aby wiczy si — czy to w pozycji siedzcej, czy podczas
spaceru — w kierowaniu uwagi z powrotem ku chwili obecnej, aby na-
uczy si, jak w peni, w zrównowaony sposób koncentrowa si, a take
16
T
AO MEDYTACJI
.
Z
AJCIA DLA POCZTKUJCYCH
obserwowa wasny oddech, ciao, emocje i umys, oraz aby pozna sche-
maty utrwalone w Twoim ciele i umyle, które powoduj cierpienie,
a take odkry sposób na uwolnienie si od tego cierpienia. Moemy
równie nauczy si odnosi si do wasnego ycia oraz ycia innych osób
z kochajc yczliwoci, z wikszym zrozumieniem i wspóczuciem.
Umierajcy Aldous Huxley poproszony o odpowied na pytanie, czego
nauczy si dziki swojej pracy z wieloma nauczycielami duchowymi i guru
podczas wasnej podróy duchowej, powiedzia: „To kopotliwe dla
mnie stwierdzenie, lecz odnosz wraenie, e sprowadza si to przede
wszystkim do nauki bycia yczliwym”.
K
ORZYCI PYNCE Z PRAKTYK MEDYTACYJNYCH
17
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl