tarkowska-rozmowa doradcza wspolne poszukiwanie rozw, Doradztwo, Doradztwo zawodowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJDEPARTAMENT RYNKU PRACYMAŁGORZATA TARKOWSKARozmowa doradcza– wspólne poszukiwanierozwiązańWarszawa 2006MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJDepartament Rynku Pracyul. Tamka 1,00-349 WarszawaZeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego – zeszyt 35Rozmowa doradcza – wspólne poszukiwanie rozwiązańRedakcja:Grażyna Morys-GieorgicaProjekt okładki:Jacek BrzezińskiIrena Mazek© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki SpołecznejWarszawa 2006ISBN 83-60302-07-3Wydawca:Ministerstwo Pracy i Polityki SpołecznejDepartament Rynku Pracyul. Tamka 1, 00-349 WarszawaPublikacja wydana przy wsparciu Wspólnot Europejskich w ramach Programu Leonardoda Vinci. Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska Komisji Europejskiej.Instytucja ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.Łamaniei druk: ZWP MPiPS. Zam. 1812/06.2Spis treści:Wprowadzenie..........................................................................................CZĘŚĆ IPODSTAWY SKUTECZNEGO DORADZANIA1. Wykorzystanie w pracy doradczej kategorii diagnostycznychwedług J.K. Zeiga ................................................................................2. Wskazania do uwzględnienia systemu w procesie doradzania ............3. Tworzenie kontraktu doradczego – jak wykorzystaćw rozmowie doradczej 5 kroków Enrighta ..........................................4. Kiedy klient rezygnuje .........................................................................CZĘŚĆ IIROZMOWA DORADCZA JAKO KLUCZOWA UMIEJĘTNOŚĆDORADCY ZAWODOWEGO1. Rozmowa doradcza – etapy pracy z klientem ......................................1.1. Nawiązanie i utrzymanie kontaktu .............................................1.1.1. Wykorzystanie w rozmowie doradczej„pozycji słuchania” J. Enrighta .....................................1.2. Precyzowanie oczekiwań przez klienta i identyfikacjazasobów osobistych ....................................................................1.3. Wzmacnianie motywacji ............................................................1.4. Cel i planowanie w rozmowie doradczej ...................................1.5.Światwartości klientów .............................................................1.6. Wzbudzanie w klientach gotowości do zmiany .........................1.7. Przekazywanie informacji o rynku pracy w rozmowiedoradczej ....................................................................................1.8. Zakończenie procesu doradzania ...............................................2. Wykorzystanie narzędzi skutecznej komunikacji w rozmowiedoradczej ..............................................................................................2.1. Bariery komunikacyjne w rozmowie doradczej .........................2.2. Zastosowanie komunikacji pośredniej i bezpośredniejw rozmowie doradczej ...............................................................24303438444955596465687173813182153CZĘŚĆ IIIPROWADZENIE ROZMÓW DORADCZYCHZ RÓŻNYMI KLIENTAMI –ĆWICZENIA1. Rola i zadania doradcy w indywidualnej pracy z klientem– przykłady ..........................................................................................2. „Pani Jola opowiada” – określenie stylu komunikacji klientai próba znajdowania skutecznych rozwiązań .......................................3. Klient subiektywnie „łatwy” i „trudny” –ćwiczenia...........................4. Zachowania doradcy służące budowaniu i rozwijaniu relacji– podsumowanie ..................................................................................Literatura..................................................................................................76808284884WprowadzenieTradycyjna rozmowa doradcza zakładała występowanie doradcyw roli eksperta, który ograniczał się zwykle do podawania informacji, lubzgodnie z oczekiwaniami klienta, do udzielania rad. Takie działania do-radcy okazywały się często nieskuteczne, wzbudzały w klientach opór,powodowały brak osobistego zaangażowania, zmniejszały poziom osobi-stej skuteczności zarówno u klienta, jak i doradcy. Doradca czuł się nad-miernie obciążony odpowiedzialnością za decyzje klienta. Klient traciłwiarę we własne możliwości, trudno mu było korzystać z osobistychzasobów i doświadczeń (por. M.T. Ho-Kim, J.F. Marti, 1999).Rola i zadania doradcy zawodowego podlegają współcześnieznacznym zmianom. Rozmowa doradcza nie jest jednorazowym aktem„udzielenia pomocy.” Jest długotrwałym procesem, w czasie któ-rego doradca proponuje klientowi pracę nad sobą i nad otoczeniem.Celem tej pracy staje się stworzenie przez klienta własnych rozwią-zań zawodowych, uwzględniające jego szeroko rozumianą sytuacjężyciową.Rola doradcy polega na towarzyszeniu klientowi i wspomaga-niu jego rozwoju. Doradca jest specjalistą w zakresie metody, klientzajmuje pozycję eksperta dotyczącą treści działania. Taki sposóbwidzenia relacji pomiędzy doradcą a klientem umożliwia równowagępomiędzy dawaniem i braniem oraz sprawia,żeklient staje się aktywnyi może funkcjonować z pozycji dorosłego a nie w roli oporującego, roz-żalonegodziecka.Prowadzenie rozmowy doradczej wymaga znajomości określonychreguł i zachowań, które stanowią podstawę skutecznej pracy z klientem,wspomagając go w rzeczywistym działaniu, co oznacza,że:•doradca spostrzega klienta na tle jego uwarunkowań systemowych(rodzinnych, zawodowych, społecznych, kulturowych);•pomiędzy doradcą a klientem zawierana jest umowa-kontrakt;•doradca pomaga klientowi sformułować cel i określić kierunekzmian;•doradca pracuje nad zwiększeniem zakresuświadomychdziałańklienta;5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl