teatr raport w.pelna(1), Zarządzanie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Raport został opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego jako jeden z
Raportów o Stanie Kultury
, podsumowuj
ą
cych zmiany,
jakie dokonały si
ę
w sektorze kultury w Polsce w ci
ą
gu ostatnich dwudziestu lat.
Tre
ś
ci zawarte w Raportach o Stanie Kultury odzwierciedlaj
ą
wył
ą
cznie pogl
ą
dy ich
autorów.
Raporty o Stanie Kultury obejmuj
ą
nast
ę
puj
ą
ce obszary tematyczne:
Û
Raport o stanie i zró
Ŝ
nicowaniach kultury miejskiej;
Û
Raport o finansowaniu i zarz
ą
dzaniu instytucjami kultury;
Û
Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego;
Û
Raport o muzeach;
Û
Raport o wzornictwie;
Û
Raport o rynku dzieł sztuki;
Û
Raport o ksi
ąŜ
ce;
Û
Raport o teatrze;
Û
Raport o ta
ń
cu współczesnym;
Û
Raport o kinematografii;
Û
Raport o szkolnictwie artystycznym;
Û
Raport o edukacji kulturalnej;
Û
Raport o digitalizacji dóbr kultury;
Û
Raport o mediach audiowizualnych;
Û
Raport o promocji Polski przez kultur
ę
.
PRZEMIANY ORGANIZACYJNE
TEATRU W POLSCE
W LATACH 1989–2009
Paweł Płoski
Warszawa 2009
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
jako jeden z Raportów o Stanie Kultury.
SPIS TRE
Ś
CI
1. Wst
ę
p
5
2. Organizacja
Ŝ
ycia teatralnego
6
2.1. Teatry publiczne
6
2.1.1. Pierwsze próby reform organizacji Ŝycia teatralnego
6
2.1.1.1. Kategoryzacja
6
2.1.1.2. Projekt Rady Teatru
8
2.1.2. Podstawy prawne funkcjonowania teatrów publicznych
9
2.1.3. Decentralizacja teatrów publicznych
10
2.1.3.1. Inicjatywy oddolne
11
2.1.3.2. Program pilotaŜowy
13
2.1.3.3. Reforma administracyjna w roku 1999
15
2.1.4. Prowadzenie teatrów publicznych
16
2.1.4.1. Tworzenie teatrów po 1989 roku
17
2.1.4.2. Likwidacja teatrów po 1989 roku
17
2.1.4.3. Dzielenie i łączenie teatrów publicznych
18
2.1.4.4. Teatry współprowadzone
19
2.1.4.5. Przekazywanie teatrów
21
2.1.4.6. Teatry impresaryjne
22
2.1.4.7. Teatry w innych instytucjach
23
2.1.5. Finansowanie teatrów publicznych
23
2.1.5.1. Podstawowe regulacje ustawowe
23
2.1.5.2. Wpływy finansowe teatrów
25
2.1.5.3. Reforma administracyjna a finansowanie teatrów
29
2.1.5.4. Programy MKiDN
31
2.1.5.5. Fundusze europejskie
31
2.2. Teatry niepubliczne
33
2.2.1. Organizacja teatrów niepublicznych
33
2.2.2. Finansowanie
34
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
jako jeden z Raportów o Stanie Kultury.
1
2.2.3. Formy stałej współpracy teatrów niepublicznych z władzami publicznymi
36
2.2.4. Perspektywy partnerstwa publiczno-prywatnego
38
2.3. Infrastruktura teatralna
41
2.3.1. Stopniowa odnowa
41
2.3.2. Nowy impuls
43
2.3.3. Nowe przestrzenie
45
3. Diagnoza stanu na tle sytuacji teatru za granic
ą
46
3.1. Publiczno
ść
i działalno
ść
teatrów
46
3.2. Teatr publiczny – pejza
Ŝ
instytucjonalny
49
3.3. Zatrudnienie
53
3.4. Teatry niepubliczne
56
3.4.1. Teatry non profit
57
3.4.2. Teatry komercyjne
60
3.5. Teatry lalek
61
3.6. Teatry operowe
62
3.7. Teatry muzyczne
65
3.8. Teatr dla dzieci i młodzie
Ŝ
y
67
3.9. Festiwale teatralne
69
3.10. Nowe tendencje
72
3.10.1. Centra wielozespołowe
73
3.10.2. Teatry multidyscyplinarne
73
3.11. Podsumowanie
75
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
jako jeden z Raportów o Stanie Kultury.
2
Do
ść
powszechne lekcewa
Ŝ
enie b
ą
d
ź
minimalizowanie roli polityki w teatrze
bierze si
ę
st
ą
d,
Ŝ
e w sztuce, a wi
ę
c i w teatrze, spotykamy si
ę
zazwyczaj z
polityk
ą
w białych r
ę
kawiczkach. Cho
ć
tyle sztucznej krwi leje si
ę
na scenie,
historia teatru jest raczej bezbarwna. [...] Polityka w teatrze to gry, zabiegi,
machinacje, drobne oszustwa, naciski – owszem, ale bez u
Ŝ
ycia siły, bez
brutalno
ś
ci. Polityka oswojona, przykrojona do wymogów
ś
wiata kultury, a wi
ę
c
w wydaniu luksusowym, ma kredowym papierze. Mo
Ŝ
e wła
ś
nie dzi
ę
ki temu tak
czytelna. Polityka na do
ś
wiadczalnym poligonie.
Z
YGMUNT
H
ÜBNER
,
1988
My
ś
l
ę
,
Ŝ
e nasze zespoły teatralne, nasz teatr dzisiejszy cierpi na brak liderów,
wybitnych artystów, autentycznie anga
Ŝ
uj
ą
cych swój talent w codzienne
Ŝ
ycie
teatru. Gwiazdy sceniczne siedz
ą
w swoich lektykach i daj
ą
si
ę
przenosi
ć
po
ś
rednikom raz bli
Ŝ
ej, raz a
Ŝ
za ocean, szepcz
ą
c o teatrze impresaryjnym jako
drodze do zbawienia, poza tym ogólnie – błogosławi
ą
coraz to szlachetniejszym
tonem. [...] Dzisiejszy teatr polski, tkwi
ą
cy w swoich małych personalnych
egoizmach skazuje si
ę
na wegetacj
ę
i rzeczywisto
ść
potwierdza,
Ŝ
e z ka
Ŝ
dym
dniem w niej grz
ęź
nie.
J
ERZY
G
RZEGORZEWSKI
,
1990
Tak bym chciał usłysze
ć
, w j
ę
zyku tych wszystkich polityków,
Ŝ
eby oni chocia
Ŝ
raz zaj
ą
kn
ę
li si
ę
o sztuce, ale
Ŝ
aden z nich nie u
Ŝ
ył tego słowa. Ani jeden! Ani
razu! I oni przegraj
ą
! Bo tylko arty
ś
ci s
ą
w stanie prowadzi
ć
naród.
T
ADEUSZ
K
ANTOR
,
1990
To nieprawda,
Ŝ
e poparcie wielkiego i małego kapitału i
Ŝ
e sztuka
samofinansuj
ą
ca si
ę
otwieraj
ą
drog
ę
dla teatru i dla wielkich zjawisk
artystycznych… Trzeba albo wielkiej naiwno
ś
ci, albo wielkiej
nieprawdomówno
ś
ci, aby tego typu tezy głosi
ć
. Oczywi
ś
cie, istnieje sztuka
samofinansuj
ą
ca si
ę
, która jest potrzebna jak music-halle, jak pewne formy
sztuki rozrywkowej. Oczywi
ś
cie, jest prawd
ą
,
Ŝ
e mo
Ŝ
e by
ć
za du
Ŝ
o, w skali czysto
ilo
ś
ciowej, instytucji artystycznych,
Ŝ
e mo
Ŝ
e by
ć
ich mniej. Ale instytucje
artystyczne, które maj
ą
nie
ść
jaki
ś
okre
ś
lony rozwój, musz
ą
by
ć
przedsi
ę
wzi
ę
ciami na dług
ą
met
ę
. Nie mog
ą
by
ć
improwizacj
ą
. Nie jest prawd
ą
,
Raport opracowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
jako jeden z Raportów o Stanie Kultury.
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl