technika Freineta2, logopedia, LOGOPEDIA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
Techniki Freineta
Autor: P.W.D APEX
12.03.2009.
Zmieniony 12.03.2009.
Celestyn Freinet nie maj±c wykształcenia pedagogicznego postanawia opieraæ siê na obserwacji
swych uczniów, na poznawanie ich zainteresowañ, na ich reakcjach i wypowiedziach. Codziennie
wyprowadza dzieci z du¿ych ¶cian szkoły, na krótkie wycieczki, umo¿liwiaj±c im obserwowanie przyrody i
zbieranie informacji o otaczaj±cym ich ¶wiecie. Po powrocie do klasy trwa dyskusja na temat spostrze¿eñ,
na tablicy zapisywane s± zdaniami ich relacje. Dzieci chêtnie czytaj± i przepisuj±. I Freinet w dalszej
swojej pracy wpada na pomył, ¿e za pomoc± czcionek drukarskich i prostej prasy dzieci powielaj± uło¿one
przez siebie pomysły przesyłaj± do innej szkoły, sk±d w odpowiedzi otrzymuj± opowiadania wydrukowane
przez kolegów. To inspiruje dzieci do czytania i pisania. Poprawiaj± siê w matematyce, przyrodzie,
uzyskuj± dobre wyniki.
Wprowadził ró¿norodne ,,techniki szkolne,, .W¶ród znanych technik Freinet’a znajdujemy
ró¿norodne formy swobodnej ekspresji, swobodne teksty dzieci, do¶wiadczenie poszukuj±ce.
Pierwsze zajêcia zwi±zane z ekspresja słown± odbywaj± siê ju¿ w przedszkolach. Dziecko poznawało
przedmioty, zjawiska, zachodz±ce zwi±zki. Spontaniczne wypowiedzi dzieci przedszkolnych s± pierwszym
swobodnym tekstem, który zapisuje siê na tablicy.
W klasach freinetowskich du¿o miejsca zajmuje ekspresja plastyczna w formie :malarstwa, grafiki, rze¼by.
Ekspresja we wszystkich postaciach dziecka stosowana na co dzieñ jest najlepszym ¶rodkiem nawi±zania
kontaktu z uczniem.
Freinet wprowadza techniki swobodnych tekstów, opiera siê na swobodnej ekspresji słownej dziecka,
któr± Freinet wysun±ł na pierwsze miejsce. Przywi±zywał ogromn± rolê do twórczego my¶lenia i
kształcenia dziecka. Jêzyk jego zdaniem wyra¿a nie tylko wewnêtrzne prze¿ycia,ale jest przede
wszystkim narzêdziem komunikacji społecznej oraz narzêdziem poznawczym ¶wiata
Do¶wiadczenie poszukuj±ce-to rozwi±zywanie ró¿norodnych problemów w zakresie wszystkich
przedmiotów nauczania, æwiczeñ, umiejêtno¶ci szkolnych za pomoc± fiszek, referatów, opracowañ
tematycznych na podstawie informacji z ró¿nych ¼ródeł.
W technice swobodnych tekstów dzieci znajdujemy ¼ródło do nauki jêzyka ojczystego, jako ¼ródła
poznania dziecka, a tak¿e punkt wyj¶cia do zainteresowañ.(drukarnia,gazetka szkolna)
Podstawowe zało¿enia koncepcji pedagogicznej sformułował C.Frenet w ksi±¿ce
,, L Ecde Moderne Franccisce,,. Twierdził on, ¿e celem wychowania jest maksymalny rozwój osobowo¶ci
dziecka w łonie rozumnie pojêtej wspólnoty, której słu¿y i która jemu słu¿y.
Wynikiem wychowania ma byæ doprowadzenie dziecka przyszłego obywatela, do pełnego rozumienia swej
odpowiedzialno¶ci za kształtowanie własnej przyszło¶ci i przyszło¶ci społeczeñstwa w którym przyjdzie
mu ¿yæ. Dla spełnienia nadrzêdnego celu niezbêdne s± według Freineta warunki .Po pierwsze wa¿ne jest
współdziałanie nauczyciela z uczniami i uczniów miedzy sob± w obrêbie kolektywu, któremu ka¿dy słu¿y i
z którego usług korzysta
Po drugie prawidłowe układanie stosunków w klasie opartych na szacunku do dziecka, dla jego swobodnej
ekspresji i osobowo¶ci. Po trzecie bliska współpraca z najbli¿szym ¶rodowiskiem przyrodniczym i
społecznymi innymi szkołami. Nie mniej wa¿ne jest uzasadnione umotywowanie wysiłków, jakie dziecko
podejmuje i stwarzanie mu poczucia bezpieczeñstwa oraz posługiwanie siê nowoczesnymi narzêdziami i
technikami. Trzeba powiedzieæ, ¿e w pedagogice Freineta kluczow± role odgrywaj±:
- Swobodna twórczo¶æ uczniów(formy artystyczne i praktyczne)
-Wykorzystywanie ekspresji dziecka(wyzwalanie postaw twórczych w ró¿nych dziedzinach ¿ycia).
Freinet jest zdecydowanym przeciwnikiem ,,szkoły tradycyjnej,, .Chciał, aby kształcenie było swobodne,
naturalne, ekspresyjne.
Chodzi o takie kształcenie, które zapewnia dziecku oderwanie od lêków i napiêæ zwi±zanych z nauk±.
Freinet postawił cele wychowania i nauczania. S± to:
- Ukształtowanie z dziecka człowieka jutra moralnego, uspołecznienie jako człowieka ¶wiadomego swych
praw i obowi±zków
- Wychowanie dziecka na człowieka inteligentnego badacza, twórcê, matematyka, muzyka, artystê
- Moraln± drog± uczenia siê wcale nie jest przyswajanie przez wykład i pokaz, ale ,,do¶wiadczenia
poszukuj±ce,, -swobodna ekspresja
- Nauka powinna byæ ¿ywa, w której pamiêæ odgrywa rolê pomocnicz±, przyswojenie wiedzy odbywa siê
wbrew temu, co nieraz s±dzi siê poprzez wyuczenie reguł i prawideł
Zgodnie z powy¿szymi zało¿eniami Freinet wprowadził ró¿norodne interesuj±ce zajêcia pozwalaj±ce na
uaktywnianie uczniów. Dawna klasa została przekształcona w wielokierunkow± i ruchliw± pracowniê.
W koncepcji swej Freinet uwzglêdniał w rozwóju dziecka autentyczny, naturalny sposób bycia. Wielki
nacisk poło¿ył na obserwacjê i poznanie dziecka na tle jego warunków ¶rodowiskowych. Odrzucił skrajny
biologizm, zachowuj±c jednak zasadê rozwijania uzdolnieñ, zainteresowañ i zamiłowañ, przy
Kreator PDF
Utworzono 26-05-2010, 13:34
 CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
jednoczesnym korygowaniu niepo¿±danych postaw. Bibliografia:
H.Semenowicz ,,Freinet w Polsce,,W-wa 1980r.
A.Kargulowa i B.Kollek,,Pedagogika Freinet ‘a na dzi¶’’ Zielona góra 1992 r.
W.Frankiewicz,,Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia my¶lenia twórczego,, W-wa
1983r. ¬ródło: Edukacyjna baza wiedzy
Kreator PDF
Utworzono 26-05-2010, 13:34
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl