tabulator, Latex - instrukcja

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1.Ustawieniatabulatoradopisaniawkolumnach
Doumieszczaniadanychwprostychtabelachmo»emywykorzysta¢±rodowisko
tabbing
.
Pozwalaonoustawia¢tabulatorwzgóryzaplanowanychmiejscachnastronie.Szeroko±¢ko-
lumnustawiamywpierwszejliniiprzychodz¡cdonast¦pnejkolumnyprzypomocyznaku
\=
.
Wkolejnychliniachprzechodzimydonast¦pnejkolumnyznakiem
\>
.Ka»d¡lini¦ko«czymy
znakiem
\\
.
Mo»emyrównie»poda¢wielko±¢odst¦pumi¦dzywierszamitabeli,umieszczaj¡cpoznaku
złamaniawierszawnawiasachkwadratowychstosown¡liczb¦.Zazwyczajpodajesi¦ułamek
lubwielokrotno±¢wysoko±ciliteryxbie»¡cegofontu.Wpierwszymprzykładzieodst¦pmi¦-
dzypierwszymwierszeminast¦pnymib¦dzierówny0
.
8ex,czylimniejni»wysoko±¢literyx
awnast¦pnymb¦dzierówny3exczylitrzykrotno±ciwysoko±ciliteryx.
Przykład
1.
\begin{tabbing}
Rodzajobuwia\qquad\=Jako±¢\quad\=Kolor\qquad\=Cena\\[0.8ex]
Czółenka\>±rednia\>br¡zowy\>niska\\
Sandały\>dobra\>biały\>wysoka\\
Pantofle\>kiepska\>granat\>niska
\end{tabbing}
Rodzajobuwia Jako±¢Kolor Cena
Czółenka ±redniabr¡zowyniska
Sandały dobrabiały wysoka
Pantofle kiepskagranat niska
Odst¦pmi¦dzypierwszymwierszeminast¦pnymib¦dzierówny3ex.
Przykład
2.
\begin{tabbing}
Rodzajobuwia\qquad\=Jako±¢\quad\=Kolor\quad\=Cena\\[3ex]
Czółenka\>±rednia\>br¡zowy\>niska\\
Sandały\>dobra\>biały\>wysoka\\
Pantofle\>kiepska\>granatowy\>niska
\end{tabbing}
1
Rodzajobuwia Jako±¢KolorCena
Czółenka ±redniabr¡zowyniska
Sandały dobrabiaływysoka
Pantofle kiepskagranatowy
niska
Zadanie
1.Utworzy¢tabel¦,wktórejodst¦pymi¦dzywierszamis¡równe0.5cm.
Wprzykładziedrugimwyrazokre±laj¡cykolorobuwiabyłdługiiniezmie±ciłsi¦w
zarezerwowanymdlaniegomiejscu.W±rodowisku
tabbing
T
E
Xrezerwujewnast¦pnych
liniachtylemiejscailezajmujewyrazwpierwszejlinii.
Zadanie
2.Utworzy¢tabel¦,wktórejwyrazyws¡siaduj¡cychkolumnachnachodz¡nasiebie
idrug¡,którategobł¦duniema(zt¡samo¡tre±ci¡).
Wskazówka:przeanalizowa¢przykład1.
Je»eliniemo»emyzgóryprzewidzie¢jakiejdługo±ciwyrazyb¦dziemywpisywa¢wkolej-
nychwierszachtabelilepiejposłu»y¢si¦tzw.lini¡wzorca.Zarazpodeklaracjiotwieraj¡cej
±rodowiskonale»yumie±ci¢lini¦wzorcawktórejpodajemyszeroko±¢kolumn.Mo»emyto
zrobi¢wdwojakisposób:przypomocykomendy
\hspace
okre±li¢szeroko±¢kolumnylub
napisa¢najdłu»szywyrazktórymo»ewyst¡pi¢wnaszejtabeli.Przykładypokazuj¡obate
przypadki.
-formakomendy
\hspace
napocz¡tkuliniijestkonieczna,bypierwszakolumna
niezostałazredukowanadoszeroko±ci0cm.
Przykład
3.
\begin{tabbing}
\hspace*{3cm}\=\hspace{2.5cm}\=\hspace{4cm}\=\kill
\>Jabłka\>\>±rednie\\
Gruszki\>luksusowe\>\\
\>\>liwki\>niedojrzałe
\end{tabbing}
Jabłka ±rednie
Gruszki luksusowe
liwki niedojrzałe
Atojeszczeinnyprzykładtabeli.
2
okre±leniena4cmDługitekstobja±niaj¡cyDługi
tekstobja±niaj¡cyDługitekstob-
ja±niaj¡cyDługitekstobja±niaj¡-
cyDługitekstobja±niaj¡cyDługi
tekstobja±niaj¡cy
Krótkieokre±lenie Długitekstobja±niaj¡cyDługi
tekstobja±niaj¡cyDługitekstob-
ja±niaj¡cyDługitekstobja±niaj¡-
cyDługitekstobja±niaj¡cyDługi
tekstobja±niaj¡cy
Krótkieokre±lenie Długitekstobja±niaj¡cyDługi
tekstobja±niaj¡cyDługitekstob-
ja±niaj¡cyDługitekstobja±niaj¡-
cyDługitekstobja±niaj¡cyDługi
tekstobja±niaj¡cy
Zadanie
3.Utworzy¢samodzielnietak¡sam¡tabel¦.
Przykład
4.
\begin{tabbing}
\hspace*{3cm}\=przykladowakolumna\=\hspace{4cm}\=\kill
\>Jabłka\>Gruszki\\
\+Dobre\>Niedobre\\
Owoce\>Smaczne
\end{tabbing}
Jabłka Gruszki
Dobre Niedobre
Owoce Smaczne
Zadanie
4.Sprawdzi¢cosi¦stanieztabelk¡je±liwliniiwzorcanieumie±cimygwiazdki
przy
\hspace
.
Wprzykładach3i4znalazłysi¦jeszczedwieniewyja±nionekomendy:
\kill
iznak
\+
.
\kill
umieszczonanako«culiniiwzorcaniedopuszczadojejwydrukowania.Umieszczenie
3
napocz¡tkuliniiznaku
\>
powodujeumieszczeniewprowadzanegotekstuwdrugiejkolum-
nie.Abypodobnyefektotrzyma¢wnast¦pnymwierszunale»yrozpocz¡¢goodznaku
\>
.
Je±liwkilkukolejnychliniachchcemyzaczyna¢wprowadza¢daneodnp.drugiejkolumny
(tzn.chcemyprzesun¡¢lewymarginestabeliwprawoojedenskoktabulatora),towliniipo-
przedzaj¡cejnale»yumie±ci¢znak
\+
(poleceniezaczynadziała¢odnast¦pnejlinii).Mo»na
wliniiumie±ci¢tyleznaków
\+
ilejestzdefiniowanychskokówtabulatora.Abywpojedynczej
liniizlikwidowa¢efektkomendy
\+
mo»emyu»y¢
\<
.
Przykład
5.
\begin{tabbing}
\hspace*{3cm}\=kolumnawzorcowa\=\hspace{3cm}\=\hspace{2cm}\=\kill
Owce\>Barany\+\+\\
\+Słonie\>Jaki\\
Małpy\>Osły\\
\<\<Krowy\>Konie\>Lwy\\
Woły\>Kozy
\end{tabbing}
Owce Barany
Słonie Jaki
MałpyOsły
Krowy Konie Lwy
Woły Kozy
Zadanie
5.Poprzeanalizowaniupoprzednichprzykładówutworzy¢tabelk¦zło»on¡z5
kolumni5wierszy,wktórejwdwóchpierwszychiwostatnimwierszudaneznajduj¡si¦w
trzeciejipi¡tejkolumnie,natomiastw3wierszuznajduj¡si¦wkolumniedrugiej,czwartej
ipi¡tej,awwierszu4wewszystkichkolumnach.
Poleceniemdziałaj¡cymwsposóbprzeciwnydo
\+
jest
\-
.Zastosowaniegoprzesuwa
marginestabeliojedenskoktabulatorawlewo.Oczywi±cieniemo»naprzesun¡¢marginesu
pozazerowyskoktabulatora.
Ilo±¢skokówtabulatoraczyliilo±¢kolumnwtabelimo»emywka»dejchwilizmieni¢
(doda¢lubusun¡¢kolumn¦)przypomoce
\=
.Kolumnazostaniedodana,je±liilo±¢znaków
\>
b¦dziewystarczaj¡cadoprzej±ciadoostatniegoskokutabulatora,wprzeciwnymprzypadku
usuwanast¦pnyskok.Ilustruj¡tonast¦pneprzykłady.
4
Przykład
6.
\begin{tabbing}
Starakolumna1\=Starakolumna2\\
Lewakolumna\>rodkowakolumna\=Ekstrakolumna\\
Nowakolumna1\=Nowakolumna2\>Stara3\=Ekstra\\
Kolumna1\>Kolumna2\>Kolumna3\\
Starakolumna1\>kolumna2\\
Starakolumna1\=Starakolumna2\>co±\=Co±nowego
\end{tabbing}
Starakolumna1Starakolumna2
LewakolumnarodkowakolumnaEkstrakolumna
Nowakolumna1Nowakolumna2Stara3Ekstra
Kolumna1 Kolumna2 Kolumna3
Starakolumna1kolumna2
Starakolumna1Starakolumna2co±Co±nowego
Niekiedychcemytylkonachwil¦(wjednejlinii)zlikwidowa¢jedenzsstopówtabulatora.
Mo»emywtedyu»y¢polecenia
\pushtabs
któreusuwabie»¡cystop,pozostawiaj¡cgow
pami¦ci.Wróci¢dopoprzednichustawie«mo»naprzypomocypolecenia
\poptabs
.Obie
tekomendymog¡wyst¦powa¢dowoln¡ilo±¢razyalemusiichby¢tylesamowjednym
±rodowisku
tabbing
.
Tekstwliniimo»eby¢wyrównywanydolewegomarginesuprzypomocypolecenia
\’
,a
doprawegoprzypomocypolecenia
\‘
.Niemo»eby¢wówczaswtejlinii»adnegoznaku
\>
lub
\=
.
Zadanie
6.Sporz¡d¹nast¦puj¡c¡tabel¦wykorzystuj¡cpoznanemo»liwo±ci±rodowiska
tabbing
.
Spodnie:noszoneprzez:kobiety
m¦»czyzn
orazdzieci
raczejsportowe
Garnitury:eleganckie
(zobaczte»spodniumy
kostiumy)
Kobietynosz¡ sukienki
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl