tancze%20i%20przedstawiam, ^ MATERIAŁY edukacyjne, ^www.kula.gov.pl

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tańczę i przedstawiam. Balet
Materiały:
odtwarzacz CD; nagrania utworów, do wyboru: Lot trzmiela
Mikołaja Rymskiego-Korsakowa, Taniec kurcząt w skorupkach
ze zbioru Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (utwory
te znajdują się np. na płycie Muzyka dla ucha malucha, wyd.
DUX 2006), Taniec Kwiatów z baletu Dziadek do orzechów
Piotra Czajkowskiego; rekwizyty do tańca: szarfy, chustki,
krepina itp.
dziobały. Poruszały się coraz szybciej i coraz zwinniej. Czasem
któreś z nich wygrzebało długą dżdżownicę, inne złapało dzi-
obkiem tłustego pędraka. Pozostałe dalej szukały, grzebały,
dziobały, machały skrzydełkami i popiskiwały cichutko.
Biegając w gromadce nawet się nie spostrzegły, że obiegły
całe podwórko i znów znalazły się przed kurnikiem.
Zapytaj dzieci, jak im się wydaje, czy opowiadanie pasowało
do słuchanego utworu?
Literatura:
Encyklopedia, np. PWN – deinicja słowa balet.
5. Opowieść ruchowa do utworu Taniec kurcząt w skorup-
kach.
Wprowadzenie dla nauczyciela:
W poniższym scenariuszu proponuję rozumienie słowa balet
jako tańca ilustrującego muzykę, oddającego jej nastrój,
tempo i treść. Dzieci spróbują własnej interpretacji utworów
muzycznych. Starsze będą mogły podjąć próbę releksji nad
tym, co właśnie przeżyły.
W trakcie odtwarzania muzyki opowiadaj fabułę, a dzieci
niech naśladują jaj treść. Zaproponuj, żeby przy kolejnym
słuchaniu dzieci same, bez narracji zatańczyły taniec kurcząt.
Po skończeniu zabawy zapytaj dzieci, jak się czuły w roli
tancerzy?
Przebieg:
1. Rozmowa: Co to jest balet?
Pozwól, aby dzieci podały własne deinicje słowa balet. Zapy-
taj: Jaki strój mogą mieć tancerze? Czy jest on im koniecznie
potrzebny? Dlaczego?
2. Rozmowa na temat wysłuchanego utworu Lot trzmiela.
Poproś, żeby dzieci usiadły wygodnie, zamknęły oczy i
uważnie wysłuchały utworu. Zapytaj, o czym, ich zdaniem
opowiada utwór? Niech dzieci swobodnie mówią o swoich
skojarzeniach i odczuciach.
3. Taniec do utworu Lot trzmiela.
Przygotuj rekwizyty, np.: wstążki, chustki, paski krepiny, tutki
z gazety. Gdy każde dziecko wybierze rekwizyt do tańca,
poproś, żeby zatańczyły. Niech tańczą spontanicznie, tak
jak czują i jak chcą, do wysłuchanej wcześniej muzyki. Po
skończeniu utworu wybierz spośród dzieci jedno i poproś,
żeby zatańczyło własny układ, a pozostali niech je naśladują.
Po zakończonym tańcu dzieci odkładają rekwizyty.
4. Rozmowa na temat wysłuchanego utworu Taniec
kurcząt w skorupkach.
Podobnie jak poprzednio puść dzieciom utwór z płyty. Za-
pytaj: Czy wysłuchana muzyka była szybka, czy wolna? Jaki
miała nastrój: wesoły czy smutny?
W trakcie ponownego słuchania utworu opowiedz dzieciom
taką historię:
Małe, żółte, puszyste kurczęta wybiegły na podwórko.
Biegały nieporadnie, przestępując z nóżki na nóżkę, machały
skrzydełkami, kręciły z boku na bok główkami i rozglądały
się ciekawie. Jedno z nich przystanęło, zobaczyło ziarenko
prosa na piasku, dziobnęło dziobkiem i połknęło ziarenko.
Pozostałe kurczątka poszły w jego ślady i teraz wszyst-
kie dziobały piasek, rozgrzebywały go pazurkami i znów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl