technik architektury krajobrazu 314202 program P 2012-05-08, UTK, Nowy folder

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU 314202
wersja predrecenją(werjaroboca)08.05.2012
TYP SZKOŁYTechnikum
1.
TYP PROGRAMU:
PRZEDMIOTOWY
2.
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
3.
AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
utoryKatarynaJówik-Jaworska,
Dariusz Szafranek
Andrzej Pyszczek
Recenzenci:
Konsultanci:
4.
PODTWYPRWNEKZTŁCENIZWODOWEGO
Program nauczania dla
zawodu TECHNIK
ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU opracowany jest zgodnie
z poniżymiaktamiprawnymi

Utawądnia19ierpnia2011romianieutawyoytemieowiatyoraniektórychinnychutaw

Roporądeniemwprawieklayikacjiawodówkolnictwaawodowegodnia23 grudnia 2012 r.

Roporądeniemwprawiepodtawyprogramowejktałceniawawodachdnia7lutego2012r

Roporądeniemwprawieramowychplanównaucaniadnia7lutego 2012 r.

Roporądeniem w prawie dopucania do użytku w kole programów wychowania
predkolnegoiprogramównaucaniaoradopucaniadoużytkukolnegopodrcnikówdnia8
czerwca 2009 r.

Roporądeniemwprawiewarunkówipoobuoceniania, klasyfikowaniaipromowaniaucniów
i łuchacyorapreprowadaniaprawdianówiegaminówwkołachpublicnychdnia30
kwietnia2007pónmianami

Roporądeniemwprawieaadudielaniaiorganiacjipomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicnychpredkolachkołachiplacówkachdnia17litopada2010 r.

Roporądeniem w prawie bepieceotwa i higieny w publicnych i niepublicnych kołach
i placówkachdnia31grudnia2002rpónmianami

Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. -o zmianie ustawy – Prawooruchudrogowymoraniektórych
innych ustaw.
5.
CELE OGÓLNE KZTŁCENIZWODOWEGO
Opracowany program naucania powoli na oiągnicie co najmniej natpujących celów ogólnych
ktałceniaawodowego
Celemktałceniaawodowegojetprygotowanieucącychidożyciawwarunkachwpółcenego
wiatawykonywaniapracyawodowejiaktywnegounkcjonowanianamieniającymirynkupracy
adaniakołyiinnychpodmiotówprowadącychktałcenieawodoweorapoóbichrealiacjią
uwarunkowane mianami achodącymi w otoceniu gopodarco-połecnym na które wpływają
w cególnociideagopodarkiopartejnawiedyglobaliacjaproceówgopodarcychipołecnych
ronący udiał handlu midynarodowego mobilnod geograficzna i zawodowa, nowe techniki
i technologie, a także wrot ocekiwao pracodawców w akreie poiomu wiedy i umiejtnoci
pracowników
W proceie ktałcenia awodowego ważne jet integrowanie i korelowanie ktałcenia ogólnego
i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w proceiektałceniaogólnego
z uwgldnieniemniżychetapówedukacyjnychOdpowiednipoiomwiedyogólnejpowiąanejwiedą
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
 Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
awodową prycyni i do podnieienia poiomu umiejtnoci awodowych abolwentów kół
ktałcącychwawodachatymamymapewniimmożliwodprotaniawywaniommieniającegoi
rynku pracy.
Wproceiektałceniaawodowegoąpodejmowanediałaniawpomagającerowójkażdegoucącego
itoowniedojegopotrebimożliwociecególnymuwgldnieniemindywidualnychcieżek
edukacji i kariery możliwoci podnoenia poiomu wyktałcenia i kwaliikacji awodowych ora
zapobiegania predwcenemukooceniunauki
Elatycnemureagowaniuytemuktałceniaawodowegonapotrebyrynkupracyjegootwartocina
ucenie i pre całe życie ora mobilnoci edukacyjnej i awodowej abolwentów ma łużyd
wyodrbnienie kwaliikacji w ramach pocególnych awodów wpianych do klayikacji awodów
szkolnictwa zawodowego.
6.
KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU ZPODTWĄ
PROGRMOWĄKZTŁCENIOGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwgldnia aktualny tan wiedzy
oawodieecególnymwróceniemuwaginanowetechnologieinajnowekoncepcjenaucania
Programuwgldniatakżeapiyadaoogólnychkołyi umiejtnocidobywanychwtrakciektałcenia
w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w podtawachprogramowychktałceniaogólnegowtym
1)
umiejtnod roumienia wykorytania i relekyjnego pretworenia tektów prowadąca do
oiągniciawłanychcelówrowojuoobowegooraaktywnegoucetnictwawżyciupołeceotwa
2)
umiejtnod wykorytania nardi matematyki w życiu codiennym ora ormułowania ądów
opartych na rozumowaniu matematycznym;
3)
umiejtnod wykorytaniawiedyocharakterenaukowymdoidentyikowaniai rowiąywania
problemówatakżeormułowaniawniokówopartych naoberwacjachempirycnychdotycących
pryrodylubpołeceotwa
4)
umiejtnodkomunikowaniaiwjykuojcytymiwjykachobcych
5)
umiejtnod prawnego poługiwania i nowocenymi technologiami inormacyjnymi
i komunikacyjnymi;
6)
umiejtnodwyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
7)
umiejtnodroponawaniawłanychpotrebedukacyjnychorauceniai
8)
umiejtnodpracyepołowej
W programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu uwgldniono powiąania
ktałceniem ogólnym polegające na wceniejym oiąganiu eektów ktałcenia w akreie
predmiotówogólnoktałcącychnaucanych napoiomieroeronymcylibiologioramatematyk
atoowanieroereotychpredmiotówpowolinaprybliżenie uczniom agadnieowiąanych
ytematykąianatomiąiijologiąrolin Z kolei rozszerzenie z matematyki ułatwirealiacjagadnieo
wiąanych e kalowaniem ryunków i planów w itotnym proceie projektowania ora prybliży
wykonywanie prostychpomiarówterenowych(geodeyjnych)
7.
INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIKA ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Technik architektury krajobrazu produkujerolinyodobne, prygotowujeurądaipielgnujetereny
ielenimiatiobarówwiejkichnadorujepielgnacjparkówtarodrewunadorujepodległych
pracowników Produkcjarolinodobnychrealiowanajetpopretoowanietechnologiiprodukcji
drewikrewówodobnychbylinorarolinjednorocnychidwuletnich
Wakreieurądaniaipielgnacjiterenówielenitechnikarchitekturykrajobrau: planuje i projektuje
tereny ielenimiatiobarówwiejkich, wyznacza miejsca doakładaniatrawnikówrabatbylinowych
naadeodrewikrewów, poługuje idokumentacjąprojektowąwpocególnychetapachrealiacji
ikonerwacjiterenówieleni oraz urądatereny zieleni miast i obszarówwiejkichwgprygotowanego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
2
 Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
projektu, przygotowuje miejcadonaadeodrewikrewówakładatrawniki i kwietniki, obsadza wazy
kwiatowe, przygotowuje mieszanki ziem ogrodniczych, torfu i podłożydlarolin.
W zakresie rekultywacji terenów degradowanych wynaca drzewa do karczowania lub wycicia,
terminowoytematycnieorganiujepielgnacje nadpowieronąieleniąnaoiedlachwparkachora
przed obiektami użytecnoci publicnej nadoruje prycinanie żywopłotów tryżenia trawników
pielgnujeparki odczytuje projekty terenówieleniiwykonujeje w terenie.
Absolwent w zawodzie technika architektury krajobrazu zgodniepoiadanąwiedąiumiejtnociami
przygotowany bdiedopodejmowaniapracywjednotkachopracowującychprojektyagopodarowania
obiektów architektury krajobrau, jednotkach realiacyjnych i pielgnujących obiekty architektury
krajobrazu, jednotkachadminitracjiamorądowej/minwwydiałachgeodejiikartograiiochrony
rodowikaktałtowaniaipielgnacjiieleniwplacówkachłużbochronyabytkówiochronypryrody,
u włacicieli obiektów krajobraowych, w kółkach drew krewów i rolin odobnych oraz
wkolnictwieawodowym/poukooceniutudiówipecjalnocinaucycielkiej(godnieetandardami
ktałceniaprygotowującegodowykonywaniaawodu nauczyciela).
8.
POWIĄZNIZWODUTECHNIKRCHITEKTURYKRJOBRZUZINNYMIZWODMI
Podiaławodównakwaliikacjecyniytemktałceniaelatycnymumożliwiającymucącemui
uupełnianiekwaliikacjitoowniedopotrebrynkupracywłanychpotrebiambicji.
awódtechnikarchitekturykrajobrauniemawpólnychkwaliikacjiinnymiawodamiPoiadawpólne
eekty ktałcenia wpólne dla awodów w ramach obszaru rolniczo-lenego ochroną rodowika
stanowiącepodbudowdoktałceniaw zawodach (PKZ (R.c).): ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz,
technik pszczelarz, rolnik, technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator
maynlenychtechniklenikrybakródlądowytechnikrybactwaródlądowegotechnikweterynarii.
9. UZASADNIENIE POTRZEBYKZTŁCENIWZWODZIE TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Architektura krajobrazu jest dynamicnierowijającymiobaremwiąanymktałtowaniemżyciowej
pretreni cłowieka a pomocą aty
elementów
i
oraz
z uwgldnieniem romaitych cynników które tworą charakter otacającego
Są to
uwarunkowanianaturalnetakiejakrebaterenuitniejącarolinnod
atakżekultura
regionuimiejcowetradycjecyteżpotrebypołecne Scególnąipewnociąjednąnajważniejych
rólarchitekturykrajobraujetktałtowanieiprektałcanieitniejącychpretreniotwartychatakże
inwentaryacja i rewaloryacja ałożeo krajobraowych oraz architektonicnych (ogrodów
ulic) co ma cególne nacenie w dobie rowijającej i inratruktury na terenach
zurbanizowanych. Technicy architektury krajobrazu należądogrupypoukiwanychpracownikówRynek
pracy oczekuje naproejonalnychpecjalitówwawodiektórychaangażowanieprycyniido
podnieienia obrotów irm prowadących diałalnod w akreie architektury krajobrau. Osoby
predibiorcemogątworyd włanąjednooobowąirmwbranżyarchitekturykrajobrazu. Analiza
internetowych ofert pracyprowadonawoparciuoportaleinternetoweprowadącewyukiwanieoert
pracy wykazujeżeobszarem, w którymtounkowołatwomożna naledprac jest obszar szeroko
rozumianej architektury krajobrazu.
9.
PODZIŁ GODZINNPRZEDMIOTYZUWZGLDNIENIEM RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA
godnieRoporądeniemMENwprawieramowychplanównaucaniawtechnikum architektury
krajobrazu minimalny wymiar godzin naktałcenieawodowewynoi 1470 godincegonaktałcenie
zawodowe teoretyczne zostanie przeznaczonych minimum 735 godzin, a na kształcenie awodowe
praktyczne 735 godzin oraz 160 godzin praktyki zawodowej i 20 godzin nauki jazdy kategorii T.
Wpodtawieprogramowejktałcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu minimalna liczba godzin
naktałcenieawodoweotałaokrelonadlaeektówktałceniaiwynoi

naktałcenie w ramach kwalifikacji R.21. przeznaczono – minimum 530 godzin
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
3
 Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

naktałceniewramachkwaliikacjiR22prenacono– minimum 520 godzin

naktałceniewramacheektówwpólnychdlawytkichawodówiwpólnychdlaawodów
w ramach obszaru kształceniaprenacono– minimum 300 godzin.
10.
CELE ZCZEGÓŁOWE KZTŁCENIWZWODZIETECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
bolwentkołyktałcącejwawodietechnikarchitekturykrajobrau powinienbydprygotowanydo
wykonywanianatpującychadaoawodowych
1)
opracowywanieprojektówobiektówterenówieleni
2)
urądaniei pielgnacjaterenówielenii adrewieo
3)
urądaniei konerwacjaobiektówmałejarchitekturykrajobrau
4)
prowadeniaciągnikarolnicego prycepą(prycepami)
Do wykonywania adao awodowych niebdne jet oiągnicie eektów ktałcenia okrelonych
w podstawie programowej ktałceniawawodietechnik architektury krajobrazu:

eektyktałceniawpólnedlawytkichawodów(BHPPDGJO, KPS i OMZ)

eektyktałceniaw ramach obszaru rolniczo-lenegoochronąrodowikastanowiącepodbudow
doktałceniaw zawodach PKZ (R.c): ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz, technik pszczelarz, rolnik,
technikrolniktechnikarchitekturykrajobrautechnikhodowcakonioperatormaynlenychtechnik
lenikrybakródlądowytechnikrybactwaródlądowegotechnikweterynarii

efektytanowiącepodbudowdoktałceniaw zawodzie technik architektury krajobrazu PKZ(R.I)

eektyktałceniawłaciwedlakwaliikacjiR21Projektowanieurądaniei pielgnacjarolinnych
obiektówarchitekturykrajobrauoraR22Organiacjapracwiąanych budowąorakonerwacją
obiektówmałejarchitekturykrajobrauwyodrbnionych w zawodzie.
11.
PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU
Tabela 3. Plan nauczania przedmiotowego
Klasa
Liczba godzin w cyklu
ktałcenia
IV
Lp.
Nazwa przedmiotu
I
II
III
tygodniowo łącnie
I
II
I
II
I
II
I
II
Ktałcenieawodoweteoretycne
1
1
1
30
Podstawy architektury krajobrazu
1.
2.
Rolinyodobnewarchitekture
krajobrazu
4
4
8
8
12
360
5
6
7
9
270
3.
Obiektymałejarchitekturykrajobrazu
4.
Diałalnodgopodarcawarchitekture
krajobrazu
1
1
1
30
1
1
1
30
5.
Jykobcywarchitekturekrajobrau
2
1
30
6.
Przepisy ruchu drogowego kategorii T
Łącnalicbagodinnaktałcenie
zawodowe teoretyczne w klasie
5
8
8
4
25
750
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
4
 Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
Ktałcenieawodowepraktycne
7.
Projektyobiektówarchitektury
krajobrazu
3
2
3
3
2
2
4
9,5
285
Prace w obiektach architektury
krajobrazu
2
3
5
5
5
5
6
15,5
465
8.
Łącnalicbagodinnaktałcenie
zawodowe praktyczne w klasie
5
8
7
5
25
750
Łącnalicbagodinnaktałcenie
zawodowe
10
16
15
9
50
1500
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl