technik.dentystyczny 322[09] o1.02 n, Szkoła i szkolenia, Technik Dentystyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Małgorzata Figurska
Analizowanie budowy, fizjologii i patofizjologii narządu
Ŝucia 322[09].O1.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji-Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 Recenzenci:
mgr Małgorzata Grzywa
mgr Beata Marczak
Opracowanie redakcyjne:
dr n. med. Małgorzata Figurska
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[09].O1.02
„Analizowanie budowy, fizjologii i patofizjologii narządu Ŝucia”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik dentystyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji-Państwowy Instytut Badawczy Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
5
3.
Cele kształcenia
6
7
4.
Przykładowe scenariusze zajęć
5. Ćwiczenia
11
5.1. Podstawowe pojęcia anatomiczne
11
5.1.1. Ćwiczenia
11
5.2. Komórki, tkanki, układy organizmu człowieka, podział i funkcje
13
5.2.1. Ćwiczenia
13
5.3. Budowa układu kostno-stawowego narządu Ŝucia
14
5.3.1. Ćwiczenia
14
5.4. Mięśnie głowy
16
5.4.1. Ćwiczenia
16
5.5. Budowa i fizjologia narządu zębowego
18
5.5.1. Ćwiczenia
18
5.6. Metody znakowania zębów
21
5.6.1. Ćwiczenia
21
5.7. Choroby twardych tkanek
23
5.7.1. Ćwiczenia
23
24
5.8. Etiologia i profilaktyka próchnicy zębów oraz chorób przyzębia
5.8.1. Ćwiczenia
24
5.9. Wady ortodontyczne
26
5.9.1. Ćwiczenia
26
6.
Ewaluacja osiągnięć ucznia
28
7.
Literatura
42
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy
Państwu
Poradnik
dla
nauczyciela,
który
będzie
pomocny
w
prowadzeniu
zajęć
dydaktycznych
w
szkole
kształcącej
w
zawodzie
technika
dentystycznego.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć juŜ ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele
kształcenia,
wykaz
umiejętności,
jakie
uczeń
ukształtuje
podczas
pracy
z poradnikiem,
-
przykładowe scenariusze zajęć,
-
przykładowe ćwiczenia
ze
wskazówkami
do
realizacji,
zalecanymi
metodami
nauczania
-
uczenia oraz środkami dydaktycznymi,
-
ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
-
literaturę uzupełniającą.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone róŜnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania.
Formy
organizacyjne
pracy
uczniów
mogą
być
zróŜnicowane,
począwszy
od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Jako pomoc w realizacji jednostki modułowej dla uczniów przeznaczony jest Poradnik
dla ucznia.
Nauczyciel powinien ukierunkować uczniów na właściwe korzystanie z poradnika
do nich adresowanego.
Materiał nauczania (w Poradniku dla ucznia) podzielony jest na rozdziały, które
zawierają podrozdziały. Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest
zwrócenie uwagi na następujące elementy:
-
materiał
nauczania

w
miarę
moŜliwości
uczniowie
powinni
przeanalizować
samodzielnie,
-
pytania sprawdzające mają wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy
jest przygotowany do wykonania ćwiczeń. W zaleŜności od tematu moŜna zalecić
uczniom samodzielne odpowiedzenie na pytania lub wspólne z całą grupą uczniów,
w formie dyskusji opracowanie odpowiedzi na pytania. Druga forma jest korzystniejsza,
poniewaŜ nauczyciel sterując dyskusją moŜe uaktywniać wszystkich uczniów oraz
w trakcie dyskusji usuwać wszelkie wątpliwości,
-
W trakcie wykonywania ćwiczeń uczeń
powinien zweryfikować wiedzę teoretyczną oraz
opanować nowe umiejętności. Przedstawiono propozycję ćwiczeń wraz ze wskazówkami
o sposobie ich przeprowadzenia, uwzględniając róŜne moŜliwości ich realizacji w szkole.
Nauczyciel decyduje, które z zaproponowanych ćwiczeń jest w stanie zrealizować przy
określonym zapleczu techniczno-dydaktycznym szkoły, lub jak je zmodyfikować.
Prowadzący moŜe równieŜ zrealizować ćwiczenia, które sam opracował,
-
sprawdzian postępów stanowi podsumowanie rozdziału, zadaniem uczniów jest
udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczeń powinien samodzielnie czytając
zamieszczone w nim stwierdzenia potwierdzić lub zaprzeczyć opanowanie określonego
zakresu materiału. JeŜeli wystąpią zaprzeczenia, nauczyciel powinien do tych zagadnień
wrócić, sprawdzając czy braki w opanowaniu materiału są wynikiem niezrozumienia
przez ucznia tego zagadnienia, czy niewłaściwej postawy ucznia w trakcie nauczania.
Szczególnie jest szczególnie waŜna rola nauczyciela, gdyŜ od postawy nauczyciela,
sposobu prowadzenia zajęć zaleŜy między innymi zainteresowanie ucznia. Uczeń
niezainteresowany materiałem nauczania, wykonywaniem ćwiczeń nie nabędzie w pełni
umiejętności załoŜonych w jednostce modułowej. NaleŜy rozbudzić wśród uczniów tak
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
zwaną „ciekawość wiedzy”. Potwierdzenie przez ucznia opanowania materiału nauczania
rozdziału moŜe stanowić podstawę dla nauczyciela do sprawdzenia wiedzy i umiejętności
ucznia z tego zakresu. Nauczyciel realizując jednostkę modułową powinien zwracać
uwagę na predyspozycje ucznia, ocenić, czy uczeń ma większe uzdolnienia manualne,
czy moŜe lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów teoretycznych,
-
testy zamieszczone w rozdziale Ewaluacja osiągnięć ucznia zawierają zadania z zakresu
całej jednostki modułowej i naleŜy je wykorzystać do oceny uczniów, a wyniki osiągnięte
przez uczniów powinny stanowić podstawę do oceny pracy własnej nauczyciela
realizującego tę jednostkę modułową. KaŜdemu zadaniu testu przypisano określoną
liczbę moŜliwych do uzyskania punktów (0 lub 1 punkt). Ocena końcowa uzaleŜniona
jest od ilości uzyskanych punktów. Nauczyciel moŜe zastosować test według własnego
projektu oraz zaproponować własną skalę ocen. NaleŜy pamiętać, Ŝeby tak
przeprowadzić proces oceniania ucznia, aby umoŜliwić mu jak najpełniejsze wykazanie
swoich umiejętności.
Metody polecane do stosowania podczas kształcenia modułowego to:
-
pokaz z objaśnieniem,
-
ćwiczenie,
-
pogadanka dydaktyczna.
322[09].O1
Podstawy zawodu
322[09].O1.01
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej
oraz ochrony środowiska
322[09].O1.03
Rozpoznawanie materiałów stosowanych
w technice dentystycznej
322[09].O1.02
Analizowanie budowy, fizjologii
i patofizjologii narządu Ŝucia ananatomii
322[09].O1.04
Przestrzeganie przepisów prawa
i zadad ekonomiki w ochronie zdrowia
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl