technik.dentystyczny 322[09] o1.04 n, Szkoła i szkolenia, Technik Dentystyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Barbara Górka
Przestrzeganie przepisów prawa i ekonomiki w ochronie
zdrowia 322[09].O1.04
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr Małgorzata Grzywa
mgr Beata Marczak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Barbara Górka
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[09].O1.04
„Przestrzeganie przepisów prawa i ekonomiki w ochronie zdrowia”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik dentystyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
3
Wprowadzenie
4
2.
Wymagania wstępne
3.
Cele kształcenia
5
4.
Przykładowe scenariusze zajęć
6
5.
Ćwiczenia
10
5.1.
Podstawowe pojęcia z zakresu ekonomiki i zarządzania
10
5.1.1. Ćwiczenia
10
5.2.
Zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego we współczesnej
gospodarce
12
5.2.1. Ćwiczenia
12
5.3.
Przepis prawa medycznego
14
5.3.1. Ćwiczenia
14
5.4.
Zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce
i finansowania świadczeń zdrowotnych
16
5.4.1. Ćwiczenia
16
5.5.
Zasady reglamentowania dostępu do usług medycznych
19
5.5.1. Ćwiczenia
19
5.6.
Zasady kontraktowania usług medycznych
21
5.6.1. Ćwiczenia
21
5.7.
Popyt i podaż na rynku usług medycznych
23
5.7.1 Ćwiczenia
23
5.8.
Jakość w ochronie zdrowia
25
5.8.1. Ćwiczenia
25
5.9.
Organy ochrony praw pacjenta
26
5.9.1. Ćwiczenia
26
5.10.
Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy
28
5.10.1. Ćwiczenia
28
5.11.
Rodzaje umów o pracę
30
5.11.1. Ćwiczenia
30
5.12.
Rodzaje umów cywilnoprawnych
32
5.12.1. Ćwiczenia
32
5.13.
Przepisy prawa dotyczące odpowiedzialności cywilnej i karnej
34
5.13.1. Ćwiczenia
34
5.14.
Przepisy prawa dotyczące działalności gospodarczej
36
5.14.1. Ćwiczenia
36
6.
Ewaluacja osiągnięć ucznia
38
7.
Literatura
52
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik dentystyczny.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne,
-
wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
-
przykładowe scenariusze zajęć,
-
propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
-
wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania: wykładów informacyjnych,
dyskusji dydaktycznej i ćwiczeń praktycznych. W procesie kształcenia bardzo ważne jest
kształtowanie umiejętności:

sporządzania dokumentacji niezbędnej do podjęcia pracy,

określania praw i obowiązków dotyczących pracownika, pracodawcy, bezrobotnego,

posługiwania się przepisami prawa.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
322[09].O1
Podstawy zawodu
322[09].O1.01
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska
322[09].O1.02
Analizowanie budowy, fizjologii
i patofizjologii narządu żucia
322[09].O1.03
Rozpoznawanie materiałów stosowanych
w technice dentystycznej
322[09].O1.04
Przestrzeganie przepisów prawa
i ekonomiki w ochronie zdrowia
Schemat układu jednostek modułowych w module
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
 2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
-
przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska,
-
organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,
-
określać wpływ czynników zewnętrznych na organizm ludzki,
-
określać zasady zapobiegania zakażeniom wirusem HBV, HIV, prątkiem gruźlicy oraz
innym chorobom zakaźnym,
-
dobierać środki ochrony indywidualnej,
-
stosować zasady aseptyki i antyseptyki,
-
charakteryzować położenie, budowę oraz funkcje tkanek, narządów i układów organizmu
człowieka,
-
charakteryzować budowę, funkcję i topografię narządu żucia,
-
określać stany anatomiczno-czynnościowe narządu żucia,
-
charakteryzować stany patologiczne narządu żucia,
-
charakteryzować stany utraty przytomności,
-
udzielać pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego,
-
rozróżniać materiały stosowane w technice dentystycznej,
-
określać właściwości i zastosowanie materiałów stosowanych w protetyce i ortodoncji.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl