technik.dentystyczny 322[09] z1.01 n, Szkoła i szkolenia, Technik Dentystyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Małgorzata Tarnowska-Janaszkiewicz
Modelowanie zĘbów stałych 322[09].Z1.01
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – PaŃstwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
dr hab. n. med. Maria Gołębiewska
dr n. med. Renata Wojtarowicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr Małgorzata Tarnowska-Janaszkiewicz
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[09].Z1.01
„Modelowanie zębów stałych”, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik dentystyczny
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstĘpne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Przykładowe scenariusze zajĘĆ
7
11
5. Ćwiczenia
5.1.
Analizowanie budowy zĘbów stałych
11
5.1.1. Ćwiczenia
11
5.2.
Rysowanie i modelowanie zĘbów stałych
14
5.2.1. Ćwiczenia
14
19
6. Ewaluacja osiĄgniĘĆ ucznia
7. Literatura
33
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik dentystyczny, w obrębie
jednostki modułowej pt. „Modelowanie zębów stałych”. Jednostka modułowa zawarta jest
w module pt. „Modelarstwo dentystyczne”.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć juŜ ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
-
przykładowe scenariusze zajęć,
-
przykładowe ćwiczenia ze wskazaniami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania –
uczenia się oraz środkami dydaktycznymi,
-
ewaluację osiągnięć ucznia – przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego,
-
wykaz literatury.
Treść programu jednostki modułowej zawiera podstawowe zagadnienia związane
z budową
i
funkcją
poszczególnych
zębów
oraz
pozwala
kształtować
umiejętność
modelowania i rysowania wszystkich zębów stałych.
Jednostka modułowa pt. „ Modelowanie zębów stałych” została podzielona na
2 rozdziały. KaŜdy z nich zawiera materiał nauczania niezbędny do ich wykonania. Materiał
został podzielony na 2 rozdziały zgodnie z rzeczywistością istniejącą w protetyce
stomatologicznej. Najwięcej miejsca zajmują najwaŜniejsze w technice dentystycznej
zagadnienia związane z:
-
budową i funkcją zębów stałych,
-
rysowaniem i modelowaniem zębów stałych.
Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest zwrócenie uwagi na
następujące elementy:
-
materiał
nauczania

w
miarę
moŜliwości
uczniowie
powinni
przeanalizować
samodzielnie,
-
pytania sprawdzające mają wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy
jest przygotowany do wykonania ćwiczeń. W zaleŜności od tematu moŜna zalecić
uczniom samodzielne odpowiadanie na pytania lub wspólnie z całą grupą uczniów,
w formie dyskusji opracowanie odpowiedzi na pytania. Druga forma jest korzystniejsza,
poniewaŜ nauczyciel sterując dyskusją moŜe uaktywnić wszystkich uczniów oraz
w trakcie dyskusji usuwać wszelkie wątpliwości,
-
dominującą rolę w kształtowaniu umiejętności oraz opanowaniu materiału spełniają
ćwiczenia. W trakcie wykonywania ćwiczeń uczeń powinien zweryfikować wiedzę
teoretyczną oraz opanować nowe umiejętności. Przedstawiono propozycję ćwiczeń wraz
ze wskazówkami o sposobie ich przeprowadzenia, uwzględniając róŜne moŜliwości ich
realizacji w szkole. Nauczyciel decyduje, które z zaproponowanych ćwiczeń jest w stanie
zrealizować przy określonym zapleczu technodydaktycznym szkoły. Prowadzący moŜe
równieŜ zrealizować ćwiczenia, które sam opracował,
-
sprawdzian postępów stanowi podsumowanie rozdziału. Zadaniem uczniów jest
udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczeń powinien samodzielnie, czytając
zamieszczone w nim stwierdzenia, potwierdzić lub zaprzeczyć opanowanie określonego
zakresu materiału. JeŜeli wystąpią zaprzeczenia, nauczyciel powinien do tych zagadnień
wrócić, sprawdzając czy braki w opanowaniu materiału są wynikiem niezrozumienia
przez ucznia tego zagadnienia, czy niewłaściwej postawy ucznia w trakcie nauczania.
W tym miejscu jest szczególnie waŜna rola nauczyciela, gdyŜ od postawy nauczyciela,
sposobu prowadzenia zajęć zaleŜy między innymi zainteresowanie ucznia.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
322[09].Z1
Modelarstwo dentystyczne
322[09].Z1.01
Modelowanie zĘbów stałych
322[09].Z1.02
Modelowanie łuków zębowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl