technik.dentystyczny 322[09] z3.01 n, Szkoła i szkolenia, Technik Dentystyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Małgorzata Figurska
Wykonywanie wkładów koronowych i koronowo-
korzeniowych 322[09].Z3.01
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – PaŃstwowy Instytut Badawczy
Radom 2007

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 Recenzenci:
mgr Beata Marczak
mgr Wiktor Ołdak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Łukasz Mróz
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[09].Z3.01
„Wykonywanie wkładów koronowych i koronowo-korzeniowych”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik dentystyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2007
„P
rojekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstĘpne
5
3.
Cele kształcenia
6
4.
Przykładowe scenariusze zajĘĆ
7
5.
Materiał nauczania
11
5.1.
Wykonanie modelu gipsowego pod wkłady koronowe i koronowo-
korzeniowe
11
5.1.1. Ćwiczenia
11
5.2.
Modelowanie wkładu koronowego i koronowo-korzeniowego
14
5.2.1. Ćwiczenia
14
5.3.
Wykonanie formy odlewniczej
18
5.3.1. Ćwiczenia
18
5.4.
Odlewnictwo
21
5.4.1. Ćwiczenia
21
5.5.
Wykonanie obróbki mechanicznej i polerowanie
23
5.5.1. Ćwiczenia
23
6.
Ewaluacja osiĄgniĘĆ ucznia
25
7.
Literatura
39
„P
rojekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1.
WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik dentystyczny.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – jest to wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien juŜ posiadać
przystępując do korzystania poradnika,
-
cele kształcenia – umiejętności, jakie uczeń nabędzie podczas pracy z poradnikiem,
-
przykładowe scenariusze zajęć – są to przykładowe konspekty pomagające nauczycielowi
w przeprowadzeniu zajęć w danym zagadnieniu,
-
ćwiczenia – które umoŜliwią uczniowi nabycie niezbędnych umiejętności w danym
temacie,
-
ewaluację osiągnięć ucznia – są to przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego.
-
literaturę uzupełniającą – jest to zestaw publikacji na bazie której powstał poniŜszy
pakiet.
Treść programu jednostki modułowej zawiera podstawowe zagadnienia związane
z wykonawstwem wkładów koronowych i koronowo-korzeniowych, a takŜe posiada materiał
teoretyczny niezbędny uczniowi do praktycznego wykonania pracy.
Jednostka modułowa pt. „Protezy stałe” została podzielona na 5 rozdziałów. KaŜdy
z nich zawiera materiał nauczania niezbędny do wykonania ćwiczeń praktycznych z danego
zagadnienia. Materiał został podzielony na działy zgodnie z rzeczywiście istniejącymi
etapami wykonywania wkładów koronowych i koronowo-korzeniowych. Najwięcej miejsca
zajmują najwaŜniejsze zagadnienia związane z:
-
-
wykonaniem modelu gipsowego,
-
prawidłowym wymodelowaniem wkładów,
-
prawidłowym wykonaniem formy odlewniczej.
Z racji tego, Ŝe materiał dotyczący wkładów koronowych i koronowo-korzeniowych jest
dość obszerny dlatego waŜne jest, aŜeby nauczyciel prowadzący umiał odpowiednio
zainteresować ucznia danym materiałem. W przypadku wkładów nie moŜliwe jest pominięcie
lub ograniczenie zakresu materiału. Teoria i praktyka zawarta w tej jednostce modułowej jest
podstawą do przyswojenia wiedzy teoretycznej z zakresu przygotowania zęba do wykonania
stałego uzupełnienia protetycznego typu korona lub most więc przyswojenie przez ucznia
wiedzy zawartej w tym module stanowi podstawę do prawidłowej analizy wycisków i modeli
pod inne prace stałe. Na szczęście z racji duŜej ilości etapów moŜliwe jest przeprowadzenie
duŜej ilości ćwiczeń oraz pokazów praktycznych co moŜe zdecydowanie podnieść
zainteresowanie uczniów. Wszak znacznie lepiej nauczyć się nowych technik wykonując je
własnoręcznie lub chociaŜ uczestnicząc w pokazach praktycznych niŜ ślęcząc nad suchą, nic
nie mówiącą teorią. Jedyną trudnością jest prawidłowe wykonanie ćwiczeń, gdyŜ prace tego
typu wymagają od wykonawcy duŜej precyzji i olbrzymiego skupienia. W przypadku
wkładów nauczyciel ma duŜą swobodę pracy. Materiał teoretyczny moŜna przekazać uczniom
za pomocą zwykłej pogadanki, wykładu lub technik bardziej interesujących jak np.
prezentacja multimedialna, film, pokaz praktyczny czy zaprezentowanie tematu przy pomocy
kolorowych folderów lub broszur.
Zajęcia powinny odbywać się w pracowni zajęć praktycznych w sposób indywidualny
w przypadku ćwiczeń, a w salach wykładowych przy udziale całej klasy.
Po zakończeniu realizacji programu, zaleca się zastosowanie testu dydaktycznego
wielostopniowego. W tym celu, w poradniku zamieszczono przykładowy test sprawdzający,
razem z obudową metodyczną.
„P
rojekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
322[09].Z3
Protezy stałe
322[09].Z3.03
Wykonywanie
mostów protetycznych
322[09].Z3.02
Wykonywanie koron
protetycznych
322[09].Z3.01
Wykonywanie wkładów
korzeniowych
i koronowo-
korzeniowych
Schemat układu jednostek modułowych w module
„P
rojekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl