technik.dentystyczny 322[09] z5.02 u, Szkoła i szkolenia, Technik Dentystyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Małgorzata Grzywa
Wykonywanie aparatów dwuszczękowych 322[09].Z5.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji

Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr Beata Marczak
mgr Wiktor Ołdak
Opracowanie redakcyjne:
mgr Małgorzata Grzywa
Konsultacja:
mgr Małgorzata Sienna
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[09].Z5.02
„Wykonywanie aparatów dwuszczękowych”, zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu technik dentystyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
4
3.
Cele kształcenia
5
4.
Materiał nauczania
6
4.1.
Podział i zasady działania aparatów dwuszczękowych, leczenie wad
zgryzu za pomocą aparatów dwuszczękowych
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
7
4.1.3. Ćwiczenia
7
4.1.4. Sprawdzian postępów
9
4.2.
Materiały i sprzęt techniczny stosowany podczas wykonywania
dwuszczękowych aparatów ortodontycznych. Metody i techniki
wykonywania aparatów dwuszczękowych
10
4.2.1. Materiał nauczania
10
4.2.2. Pytania sprawdzające
11
4.2.3. Ćwiczenia
11
4.2.4. Sprawdzian postępów
11
4.3.
Klasyczny aktywator Andresena – etapy wykonania
12
4.3.1. Materiał nauczania
12
4.3.2. Pytania sprawdzające
12
4.3.3. Ćwiczenia
13
4.3.4. Sprawdzian postępów
16
4.4.
Aparat Wunderera– etapy wykonania
17
4.4.1. Materiał nauczania
17
4.4.2. Pytania sprawdzające
17
4.4.3. Ćwiczenia
18
4.4.4. Sprawdzian postępów
21
4.5.
Otwarty aktywator Klammta – etapy wykonania
22
4.5.1. Materiał nauczania
22
4.5.2. Pytania sprawdzające
22
4.5.3. Ćwiczenia
23
4.5.4. Sprawdzian postępów
26
27
4.6.
Kinetor Stockfischa – etapy wykonania
4.6.1. Materiał nauczania
27
4.6.2. Pytania sprawdzające
27
4.6.3. Ćwiczenia
28
4.6.4. Sprawdzian postępów
30
31
4.7.
Metody naprawy uszkodzonych aparatów ortodontycznych –
wymiana elementu drucianego, wymiana uszkodzonej śruby
w aparacie, sklejenie uszkodzonego aparatu ortodontycznego
4.7.1. Materiał nauczania
31
4.7.2. Pytania sprawdzające
32
4.7.3. Ćwiczenia
32
4.7.4. Sprawdzian postępów
35
5.
Sprawdzian osiągnięć
36
6.
Literatura
41
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o aparatach dwuszczękowych ich
rodzajach,
wykorzystaniu
do
leczenia
poszczególnych
wad
zgryzu
i
kształtowania
umiejętności wykonania tych aparatów. W poradniku znajdziesz:

wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,

cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,

materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,

zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić czy juŜ opanowałeś określone treści,

ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,

sprawdzian postępów,

sprawdzian
osiągnięć,
przykładowy
zestaw
zadań.
Zaliczenie
testu
potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,

literaturę uzupełniającą.
322[09].Z5
Ruchome aparaty ortodontyczne
322[09].Z5.01
Wykonywanie aparatów
jednoszczękowych
322[09].Z5.02
Wykonywanie aparatów
dwuszczękowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:

rozróŜniać rodzaje związków chemicznych, reakcji chemicznych,

określać podstawowe własności fizyko-chemiczne związków chemicznych,

definiować podstawowe pojęcia z zakresu statyki, dynamiki, mechaniki,

wykorzystywać
podstawowe
wiadomości
z
geometrii
jako
podstawę
tworzenia
przestrzennych konstrukcji protetycznych,

odtwarzać precyzyjnie kształty w trzech wymiarach przestrzennych,

wykorzystywać zdolność łączenia wiedzy teoretycznej z praktyczną,

wykazywać zdolności manualne i wyobraźnię przestrzenną,

współpracować w grupie,

wykazywać umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem,

korzystać z róŜnych źródeł informacji,

określać biologiczne normy zgryzu,

rozpoznawać
nieprawidłowości
zgryzowe
na
podstawie
klasyfikacji
Angle’a
i Orlik-Grzybowskiej,

organizować stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii,

dobierać materiał pomocniczy i podstawowy do wykonania aparatu ortodontycznego,

posługiwać się narzędziami i przyrządami stosowanymi podczas wykonywania aparatów,

rozróŜniać rodzaje drutu stosowanego w aparatach,

rozróŜniać rodzaje łuków,

przygotowywać
modele
robocze
i
diagnostyczne
w
odniesieniu
do
płaszczyzn
przestrzennych,

mocować elementy druciane na modelu,

charakteryzować metody pracy z tworzywem akrylowym, metodą sypanego akrylu
i metodą formowania ciasta,

rozróŜniać rodzaje śrub ortodontycznych,

montować śrubę w płycie aparatu,

oceniać jakość wykonanego aparatu,

dokumentować wykonanie aparatu,

stosować zasady bhp, przepisy przeciwpoŜarowe i ochrony środowiska.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl