technik.elektryk 311[08] z5.01 n, DlaNauczycielaelektryk

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Zofia Sepkowska
Planowanie własnej firmy w regionie
311[08].Z5.01
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji

Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 Recenzenci:
dr Paweł Alberciak
mgr Anna Mozalewska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z5.01
Planowanie własnej firmy w regionie zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu: technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
4
3.
Cele kształcenia
5
4.
Przykłady scenariuszy lekcji
6
5.
Ćwiczenia
12
5.1. Analiza lokalnego rynku pracy
12
5.1.1. Ćwiczenia
12
5.2. Rodzaj, zakres i miejsce działalności gospodarczej
14
5.2.1. Ćwiczenia
14
5.3. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorcy
15
5.3.1. Ćwiczenia
15
5.4. Analiza lokalnego rynku pracy w zakresie możliwości
samozatrudnienia w wyuczonym zawodzie
17
5.4.1. Ćwiczenia
17
5.5. Marketingowe planowanie działalności gospodarczej
20
5.5.1. Ćwiczenia
20
5.6. Finansowe planowanie działalności gospodarczej
21
5.6.1. Ćwiczenia
21
5.7. Opracowanie biznesplanu
24
5.7.1. Ćwiczenia
24
6.
Ewaluacja osiągnięć ucznia
26
7. Literatura
40
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1.
WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu „Poradnik dla nauczyciela”, który będzie pomocny
w prowadzeniu zajęć dydaktycznych o tematyce ekonomicznej w zawodzie: technik elektryk
w jednostce modułowej: Planowanie własnej firmy w regionie.
W poradniku zamieszczono:

wymagania wstępne, w których wykazano umiejętności, jakie uczeń powinien posiadać
przed rozpoczęciem pracy z poradnikiem,

cele kształcenia, które wskazują umiejętności, jakie będą kształtowane w procesie
nauczania–uczenia się w niniejszej jednostce modułowej,

materiał nauczania, podzielony na 7 tematów ściśle z sobą powiązanych
i pozostających względem siebie w logicznym układzie, w którym wyodrębnione zostały
następujące elementy:

treści kształcenia, mające na celu poszerzenie Twoich wiadomości i stanowiące
podstawę do kształtowania określonych umiejętności,

pytania sprawdzające, które umożliwią Ci samoocenę w zakresie przygotowania do
wykonania ćwiczeń,

wykaz ćwiczeń ułatwiających kształtowanie planowanych umiejętności,

sprawdzian postępów, zawierający zestaw pytań sprawdzających, dzięki którym będziesz
miał możliwość dokonania samooceny, czy wszystko dobrze zrozumiałeś i możesz
kontynuować proces nauczania–uczenia się, opis ewaluacji osiągnięć ucznia, który ułatwi
organizację procesu oceny poziomu ukształtowanych przez ucznia umiejętności w całej
jednostce modułowej,

wykaz literatury, który wskazuje możliwości pogłębianie wiedzy z zakresu jednostki
modułowej oraz doskonalenie umiejętności, zgodnie z założonymi celami kształcenia.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, np. ćwiczeń, dyskusji,
metody projektów.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do zróżnicowanej pracy zespołowej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2.
WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:

charakteryzować zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej,

wyjaśniać działanie mechanizmu rynkowego, ze szczególnym uwzględnieniem rynku
pracy,

identyfikować swoje mocne i słabe strony,

unikać konfliktów i dokonywać samooceny,

dokonywać autoprezentacji,

komunikować się z innymi z wykorzystaniem wiedzy o mowie ciała i komunikacji
werbalnej,

pracować w zespole,

formułować swoje cele i zadania,

poszukiwać informacji z różnych źródeł, w tym również z zastosowaniem Internetu,

wykorzystywać edytor tekstu oraz inne programy w środowisku Windows.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl