technik.geofizyk 311[11], T E C H N I K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Autorzy:
mgr inŜ. Alicja Chróściewicz
mgr inŜ. Aneta Janik
mgr inŜ. Dominika Wesołowska
mgr Teresa Górny
Recenzenci:
prof.dr hab. Leszek Marks
dr hab. inŜ. Tadeusz Słomka
Opracowanie redakcyjne:
mgr Teresa Górny
Korekta merytoryczna:
mgr inŜ. Barbara Arciszewska
mgr Janusz Górny
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
3
I.
ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
5
1.
Opis pracy w zawodzie
5
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
7
II.
Plan nauczania
14
III. Moduły kształcenia w zawodzie
15
1. Podstawy zawodu
15
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ochrony środowiska
18
Stosowanie przepisów prawa dotyczących badań
geofizycznych
22
Posługiwanie się dokumentacją geofizyczną
25
Określanie właściwości pól fizycznych Ziemi
28
2. Podstawy geologii
31
Charakteryzowanie budowy geologicznej Ziemi
34
Charakteryzowanie procesów ewolucji skorupy ziemskiej
38
Określanie rozmieszczenia zasobów złóŜ występujących
w przyrodzie
41
Analizowanie przyczyn i skutków ruchów tektonicznych
Ziemi
45
Rozpoznawanie warunków występowania wód
podziemnych
48
3. Geodezja i kartografia
51
Posługiwanie się mapami topograficznymi
i geologicznymi w terenie
53
Prowadzenie pomiarów geodezyjnych w terenie
56
Opracowywanie wyników pomiarów geodezyjnych
59
4.
Badania geofizyczne
62
Analizowanie zmian geofizycznych w strukturze Ziemi
66
Planowanie i organizacja badań geofizycznych
69
Obsługiwanie aparatury do pomiarów geofizycznych
73
Wykonywanie badań geofizycznych
77
Badanie właściwości minerałów i skał
80
Sporządzanie dokumentacji badań geofizycznych
84
5.
Praktyka zawodowa
88
Wykonywanie pomiarów geodezyjnych w terenie
90
Wykonywanie badań geofizycznych w terenie
93
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
Wprowadzenie
Modułowy program nauczania dla zawodu technik geofizyk 311[11]
jest
przeznaczony
do
realizacji
w
szkole policealnej,
w
formie
stacjonarnej lub zaocznej.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie absolwenta do
skutecznego wykonywania zadań zawodowych w warunkach gospodarki
rynkowej. Wymaga to zarówno dobrego przygotowania ogólnego jak
i opanowania podstawowej wiedzy i umiejętności. Absolwent szkoły
powinien charakteryzować się otwartością, komunikatywnością,
wyobraźnią, zdolnością do ciągłego uczenia się i podnoszenia
kwalifikacji, a takŜe umiejętnością oceny własnych moŜliwości.
Realizacja programu nauczania o modułowym układzie treści kształcenia
ułatwia osiągnięcie tych zamierzeń.
Kształcenie zawodowe z wykorzystaniem podejścia modułowego,
poprzez powiązanie celów i materiału nauczania z procesem pracy
i zadaniami zawodowymi umoŜliwia:
-
przygotowanie ucznia do wykonywania typowych zadań zawodowych
na stanowiskach pracy, którym odpowiadają określone zakresy
umiejętności, wiedzy i postaw zawodowych,
-
integrację treści nauczania z róŜnych dyscyplin wiedzy,
-
stymulowanie
aktywności
intelektualnej
i
motorycznej
ucznia,
pozwalające na indywidualizację procesu nauczania.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, Ŝe:
-
preferuje się aktywizujące metody nauczania, które z jednej strony
wyzwalają aktywność, kreatywność, zdolność do samooceny
uczącego się, a z drugiej, zmieniają rolę nauczyciela na doradcę,
partnera, projektanta, organizatora procesu dydaktycznego,
-
proces nauczania i uczenia się ukierunkowany jest na osiąganie
wymiernych rezultatów w formie ukształtowanych umiejętności
intelektualnych i praktycznych, które umoŜliwiają wykonywanie
określonego zakresu pracy w zawodzie,
-
wykorzystuje się w szerokim zakresie zasadę transferu wiedzy
i umiejętności wcześniej uzyskanych przez ucznia w toku nauki
formalnej, nieformalnej oraz incydentalnej,
-
programy nauczania posiadają elastyczną strukturę, a znajdujące się
w nich moduły i jednostki moŜna aktualizować (modyfikować,
uzupełniać lub wymieniać) nie burząc ich konstrukcji tak, aby
dostosowywać treści do zmieniających się potrzeb rynku pracy,
rozwoju nauki i technologii oraz predyspozycji uczących się.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Modułowy program nauczania dla zawodu składa się z „modułów
kształcenia w zawodzie” i odpowiadających im „jednostek modułowych”,
wyodrębnionych na podstawie określonych kryteriów, umoŜliwiających
nabywanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw właściwych
dla zawodu.
W strukturze programu wyróŜnia się:
-
załoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie,
-
plany nauczania,
-
programy modułów i jednostek modułowych.
Moduł kształcenia w zawodzie zawiera: cele kształcenia, wykaz
jednostek
modułowych,
schemat
układu
jednostek
modułowych
i literaturę.
Program jednostki modułowej obejmuje: szczegółowe cele
kształcenia, materiał nauczania, ćwiczenia, środki dydaktyczne,
wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki oraz propozycje
metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
Dydaktyczna mapa programu nauczania, zamieszczona
w załoŜeniach programowo-organizacyjnych kształcenia w zawodzie,
przedstawia schemat powiązań (korelacji) między modułami,
odpowiadające im jednostki modułowe i określa kolejność ich realizacji.
Ma
ona
ułatwić
dyrekcji
szkół
i
nauczycielom
planowanie
i organizowanie procesu dydaktycznego.
W programie przyjęto system kodowania modułów i jednostek
modułowych, który składa się z następujących elementów:
-
symbol
cyfrowy
zawodu
zgodnie
z
obowiązującą
klasyfikacją
zawodów szkolnictwa zawodowego,
-
symbol literowy, oznaczający grupę modułów:
O – dla modułów ogólnozawodowych,
Z – dla modułów zawodowych,
S – dla modułów specjalizacji,
-
cyfra arabska dla kolejnego modułu w grupie i dla kolejnej
wyodrębnionej w module jednostki modułowej.
Przykładowy zapis kodowania modułu:
311[11].O1
311[11] – symbol cyfrowy dla zawodu: technik geofizyk,
O1 – pierwszy moduł ogólnozawodowy: Podstawy zawodu
Przykładowy zapis kodowania jednostki modułowej:
311[11].Z1.02
311[11] – symbol cyfrowy dla zawodu: technik geofizyk,
Z1 – pierwszy moduł zawodowy: Podstawy geologii,
02 – druga jednostka modułowa w module Z1: Charakteryzowanie
procesów ewolucji skorupy ziemskiej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl