technik.hydrolog 311[17], T E C H N I K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Autorzy:
mgr inŜ. Joanna Sznajder-Stworzyjanek
mgr inŜ. Jan Sapielak
mgr inŜ. Barbara Nagucka
Recenzenci:
mgr inŜ. Krzysztof Piela
mgr inŜ. Kacper Stępień
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Maria Majewska
Janina Dąbrowska
Korekta merytoryczna:
mgr inŜ. Krystyna ElŜbieta Hejłasz
mgr inŜ. BoŜenna Wapińska

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 Spis treści
Wprowadzenie
4
I.
ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
6
1.
Opis pracy w zawodzie
6
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
7
II.
Plany nauczania
15
III.
Moduły kształcenia w zawodzie
17
17
1. Podstawy zawodu
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz ochrony
środowiska
21
Analizowanie zjawisk zachodzących w atmosferze oraz
hydrosferze
24
Charakteryzowanie wód powierzchniowych
27
Określanie warunków występowania wód podziemnych
31
Prowadzenie gospodarki zasobami wody
34
Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych
37
Posługiwanie się dokumentacją hydrologiczno-
meteorologiczną
41
45
2. Pomiary hydrometryczne
Wykonywanie pomiarów hydrometeorologicznych
47
Prowadzenie obserwacji i pomiarów stanów wody
51
Wykonywanie pomiarów prędkości i przepływów wody
55
Wykonywanie pomiarów rumowiska rzecznego
59
Wykonywanie pomiarów poziomu wody gruntowej
63
3. Podstawy hydrauliki
66
Wykonywanie obliczeń hydraulicznych
68
72
Określanie przepływu wody w gruntach
75
4. Prognozy hydrologiczne
77
Ocena sytuacji hydrologicznej
Sporządzanie prognoz hydrologicznych
80
Obsługa komputerowego Systemu Hydrologii IMGW
84
5. InŜynieria wodna
87
Wykonywanie obliczeń statycznych i wytrzymałościowych
90
Wykonywanie podstawowych pomiarów geodezyjnych
94
Określanie zasad wykonywania i eksploatacji budowli
wodnych
99
Planowanie regulacji rzek i potoków górskich
104
108
Stosowanie środków ochrony przeciwpowodziowej
112
Odwadnianie i nawadnianie gruntów

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
6. Praktyka zawodowa
115
Wykonywanie pomiarów geodezyjnych i hydrometrycznych 117
Wykonywanie prac związanych z budową obiektów
hydrotechnicznych
121
7. Gospodarka wodna
124
Zarządzanie zasobami wodnymi
127
131
Opracowanie operatów wodnoprawnych

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie absolwenta do
skutecznego wykonywania zadań zawodowych w warunkach gospodarki
rynkowej. Wymaga to dobrego przygotowania ogólnego, opanowania
podstawowej wiedzy i umiejętności oraz prezentowania właściwych
postaw zawodowych.
Absolwent szkoły powinien charakteryzować się otwartością,
komunikatywnością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego uczenia się
i podnoszenia kwalifikacji, a takŜe umiejętnością oceny swoich
moŜliwości. Realizacja programu nauczania o modułowym układzie
treści kształcenia ułatwia osiągnięcie tych zamierzeń.
Kształcenie modułowe, poprzez powiązanie celów i materiału
nauczania z procesem pracy i zadaniami zawodowymi umoŜliwia:
– przygotowanie ucznia do wykonywania typowych zadań zawodowych
na stanowiskach pracy, którym odpowiadają określone zakresy
umiejętności, wiedzy i postaw zawodowych,
– integrację treści nauczania z róŜnych dyscyplin wiedzy,
– stymulowanie aktywności intelektualnej i motorycznej ucznia,
pozwalającej na indywidualizację procesu nauczania.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, Ŝe:

preferowane są aktywizujące metody nauczania, które z jednej strony
wyzwalają aktywność, kreatywność, zdolność do samooceny
uczącego się, a z drugiej zmieniają rolę nauczyciela w kierunku
doradcy, partnera, projektanta, organizatora i ewaluatora procesu
dydaktycznego,

proces nauczania i uczenia się ukierunkowany jest na osiągnięcie
wymiernych
rezultatów
w
formie
ukształtowanych
umiejętności
intelektualnych
i
praktycznych,
które
umoŜliwiają
wykonywanie
określonego zakresu pracy w zawodzie,

wykorzystywana jest w szerokim zakresie zasada transferu wiedzy
i umiejętności wcześniej uzyskanych przez ucznia w toku nauki
formalnej, nieformalnej oraz incydentalnej,

programy nauczania posiadają elastyczną strukturę, a znajdujące się
w nich moduły i jednostki moŜna aktualizować (modyfikować,
uzupełniać lub wymieniać) nie burząc konstrukcji programu, aby
dostosowywać treści do zmieniających się potrzeb rynku pracy,
rozwoju nauki i technologii oraz predyspozycji uczących się.
Modułowy program nauczania dla zawodu składa się z modułów
kształcenia w zawodzie i odpowiadających im jednostek modułowych,
wyodrębnionych na podstawie określonych kryteriów, umoŜliwiających
nabywanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw właściwych
dla zawodu.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl