technik.lesnik 321[02], T E C H N I K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
321[02]/T, SP/MEN/ 2009
MODUŁOWY PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK LEŚNIK 321[02]
Zatwierdzam
Minister Edukacji Narodowej
Warszawa 2009
Projekt współfinansowany ze środków „Europejskiego Funduszu Społecznego”
Autorzy:
mgr inŜ. Leszek Sikora
mgr inŜ. Albert Tabaka
mgr Jan Konopka
Recenzenci:
mgr inŜ. Edwin Drobkiewicz
dr inŜ. Ryszard Kapuściński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Maria Majewska
Janina Dąbrowska
Korekta merytoryczna:
mgr Anna Wojciechowska
Korekta techniczna:
mgr Magdalena Mrozkowiak
Projekt współfinansowany ze środków „Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
I.
ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
6
1.
Opis pracy w zawodzie
6
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu
dydaktyczno-wychowawczego
7
II.
Plany nauczania
14
III.
Moduły kształcenia w zawodzie
16
1.
Podstawy zawodu
16
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ochrony przeciwpoŜarowej
19
Charakteryzowanie środowiska leśnego
23
Charakteryzowanie zjawisk klimatycznych oraz
określanie właściwości gleb
27
Przestrzeganie przepisów ochrony środowiska
przyrodniczego
30
2.
Technika prac leśnych
33
Wykonywanie podstawowych pomiarów geodezyjnych
36
Rozpoznawanie materiałów i elementów
konstrukcyjnych maszyn i urządzeń
40
UŜytkowanie narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych
w leśnictwie
44
Obsługiwanie i prowadzenie ciągnika rolniczego
48
Wykonywanie i remontowanie obiektów budowlanych
53
3.
Hodowla lasu
57
Określanie właściwości biologicznych oraz wymagań
ekologicznych drzew i krzewów
60
Prowadzenie gospodarki nasiennej, selekcji i produkcji
szkółkarskiej drzew leśnych
63
Organizowanie prac z zakresu odnowienia lasu,
zalesień i zakładania zadrzewień
67
Organizowanie zabiegów pielęgnacyjnych
w drzewostanach
71
4.
UŜytkowanie zasobów leśnych
75
Klasyfikowanie surowca drzewnego
78
Wykonywanie prac pomiarowych i szacunkowych
w drzewostanach
82
Organizowanie prac z zakresu pozyskiwania drewna
i leśnych uŜytków ubocznych
85
Prowadzenie gospodarki łowieckiej
89
Projekt współfinansowany ze środków „Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
5.
Ochrona środowiska leśnego
93
Stosowanie środków ochrony lasów przed szkodliwymi
czynnikami biotycznymi
96
Stosowanie form ochrony przed szkodnictwem leśnym
100
Prowadzenie edukacji leśnej społeczeństwa
103
6.
Podstawy ekonomiczne gospodarki leśnej
106
Prowadzenie gospodarstwa leśnego
109
Prowadzenie marketingu produktów leśnych
113
7.
Praktyka zawodowa
116
Wykonywanie prac związanych z hodowlą i ochroną
lasu
118
Wykonywanie prac związanych z uŜytkowaniem lasu
121
8.
Gospodarka leśna
125
Prowadzenie leśnej jednostki gospodarczej
127
Urządzanie gospodarstwa leśnego
131
Prowadzenie dokumentacji gospodarstwa leśnego oraz
monitorowanie zagroŜenia lasu
135
Projekt współfinansowany ze środków „Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia w szkole zawodowej jest przygotowanie
aktywnego, mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki.
Efektywne funkcjonowanie na rynku pracy wymaga: przygotowania
ogólnego, opanowania podstawowych umiejętności zawodowych oraz
kształcenia ustawicznego.
Absolwent współczesnej szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia
i doskonalenia oraz umiejętnością oceny własnych moŜliwości.
Wprowadzenie do systemu szkolnego programów modułowych powinno
ułatwić kształtowanie takiej sylwetki absolwenta.
Kształcenie według modułowego programu nauczania charakteryzuje
się tym, Ŝe:
-
cele kształcenia i materiał nauczania wynikają z przyszłych zadań
zawodowych,
-
przygotowanie ucznia do wykonywania zawodu odbywa się głównie
poprzez realizację zadań zbliŜonych do tych, które są wykonywane na
stanowisku pracy,
-
nie ma podziału na zajęcia teoretyczne i praktyczne,
-
jednostki modułowe integrują treści kształcenia z róŜnych dyscyplin
wiedzy,
-
w szerokim zakresie wykorzystuje się zasadę transferu wiedzy
i umiejętności,
proces uczenia się dominuje nad procesem nauczania,
-
-
programy nauczania są elastyczne, poszczególne jednostki moŜna
wymieniać, modyfikować, uzupełniać oraz dostosowywać do poziomu
wymaganych umiejętności, potrzeb gospodarki oraz lokalnego rynku
pracy,
-
umiejętności opanowane w ramach poszczególnych modułów dają
moŜliwość wykonywania określonego zakresu pracy.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia opanowanie
przez uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie oraz przygotowuje do kształcenia ustawicznego.
Modułowy program nauczania składa się z modułów kształcenia
w
zawodzie
i
odpowiadających
im
jednostek
modułowych,
umoŜliwiających
zdobywanie
wiadomości
oraz
kształtowanie
umiejętności i postaw właściwych dla zawodu.
Jednostka modułowa stanowi element modułu kształcenia
w zawodzie obejmujący logiczny i moŜliwy do wykonania wycinek pracy,
o wyraźnie określonym początku i zakończeniu, który nie podlega
dalszym podziałom, a jego rezultatem jest produkt, usługa lub istotna
decyzja.
Projekt współfinansowany ze środków „Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl