technik.logistyk 342[04], T E C H N I K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Autorzy:
mgr inŜ. Jerzy Gorgoń
mgr inŜ. Andrzej Śledziona
mgr inŜ. Halina Śledziona
Recenzenci:
dr Paweł Romanow
dr Ryszard Świekatowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr Edyta Kozieł
Korekta merytoryczna:
mgr Kazimiera Tarłowska
Opracowanie techniczne:
mgr Magdalena Mrozkowiak
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
I.
ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
7
1. Opis pracy w zawodzie
7
2. Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
-wychowawczego
9
II.
Plany nauczania
18
III.
Moduły kształcenia w zawodzie
20
1. Podstawy organizacji procesów logistycznych
20
Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpoŜarowej
23
Organizowanie łańcucha dostaw
27
Wspomaganie komputerowe działań logistycznych
31
Stosowanie procedur zarządzania jakością
35
Prowadzenie negocjacji
38
Stosowanie przepisów prawa i zasad ekonomiki
w zarządzaniu logistycznym
42
2. Logistyka przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw
46
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w zaopatrzeniu
49
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych procesu
technologicznego
53
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w dystrybucji
57
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w gospodarce odpadami
61
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w organizacji transportu wewnętrznego
65
Sporządzanie rachunku kosztów zadań logistycznych
przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw
69
3. Logistyczne zarządzanie gospodarką magazynową
i zapasami
72
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w gospodarce zapasami
75
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w gospodarce magazynowej
79
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych
w gospodarce opakowaniami
83
Sporządzanie rachunku kosztów zadań logistycznych
z zakresu gospodarki magazynowej
87
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
 4. Logistyka w transporcie i spedycji
90
Projektowanie zadań transportowo-spedycyjnych
93
Sporządzanie dokumentacji transportowo-spedycyjnej
96
Organizowanie rynku usług transportowo-spedycyjnych
99
Stosowanie przepisów prawa i norm obowiązujących
w usługach transportowo-spedycyjnych
103
Stosowanie zasad ekonomiki w przedsiębiorstwach
transportowo-spedycyjnych
106
5. Język obcy zawodowy
109
Posługiwanie się językiem obcym w realizacji zadań
logistycznych
112
Posługiwanie się drugim językiem obcym w realizacji zadań
logistycznych
112
6. Praktyka zawodowa
117
Sporządzanie wniosków z realizacji zadań logistycznych
przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw
120
Wykonywanie zadań logistycznych z zakresu gospodarki
magazynowej
123
Wykonywanie zadań logistycznych z zakresu transportu
i spedycji
126
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
 Wprowadzenie
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie aktywnego,
mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki. Efektywne
funkcjonowanie na rynku pracy wymaga: przygotowania ogólnego
i opanowania podstawowych umiejętności zawodowych oraz kształcenia
ustawicznego.
Absolwent współczesnej szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego kształcenia
i doskonalenia oraz umiejętnością oceny własnych moŜliwości.
Wprowadzenie do systemu szkolnego programów modułowych powinno
ułatwić osiągnięcie tych zamierzeń.
Kształcenie według modułowego programu nauczania poprzez
powiązanie celów i materiału nauczania z procesem pracy i zadaniami
zawodowymi umoŜliwia:

przygotowanie ucznia do wykonywania zadań zawodowych na
określonym stanowisku pracy,

integrację treści kształcenia z róŜnych dyscyplin wiedzy,

stymulowanie
aktywności
intelektualnej
i
praktycznej
ucznia
pozwalającej na indywidualizację procesu nauczania.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, Ŝe:

preferowane są aktywizujące metody nauczania, które wyzwalają
aktywność, kreatywność, zdolność do samooceny uczącego się oraz
zmieniają rolę nauczyciela w kierunku doradcy, partnera, projektanta,
organizatora i ewaluatora procesu dydaktycznego,

proces nauczania i uczenia się ukierunkowany jest na osiągnięcie
wyznaczonych rezultatów w formie umiejętności intelektualnych
i praktycznych, które umoŜliwiają wykonywanie określonego zakresu
pracy w zawodzie,

wykorzystywana jest w szerokim zakresie zasada transferu wiedzy
i umiejętności, uzyskanych we wcześniejszych etapach nauki,

program nauczania posiada elastyczną strukturę, a znajdujące się
w nim moduły i jednostki modułowe moŜna aktualizować,
modyfikować, uzupełniać i wymieniać w zaleŜności od potrzeb
edukacyjnych,

w kształceniu modułowym występuje dominacja procesu uczenia się
nad procesem nauczania,

w kształceniu modułowym nie występuje podział na przedmioty
teoretyczne i zajęcia praktyczne.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia uczniom
opanowanie umiejętności określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie oraz przygotowuje do kształcenia ustawicznego.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl