technik.ortopeda 322[13], T E C H N I K
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Autorzy:
dr n. społeczno-ekonomicznych Zbigniew Kaźmierak
mgr Ewa Łoś
prof. dr hab. n. med. Edward Warda
Recenzenci:
prof.dr hab. n. med. Tadeusz Gaździk
dr hab. n.med. Robert Latosiewicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr Edyta Kozieł
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
I. ZałoŜenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie
6
1. Opis pracy w zawodzie
6
2. Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
-wychowawczego
8
II. Plany nauczania
17
III. Moduły kształcenia w zawodzie
19
1. Podstawy działalności zawodowej
19
Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
22
Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych
26
Charakteryzowanie budowy, czynności oraz zaburzeń
w funkcjonowaniu organizmu
30
Stosowanie zasad ekonomiki oraz przepisów prawa
w działalności zawodowej
34
2. Podstawy wytwarzania przedmiotów ortopedycznych
37
Posługiwanie się dokumentacją techniczną
41
Wykonywanie obróbki ręcznej i mechanicznej materiałów
45
UŜytkowanie urządzeń elektrycznych i sterowanych
automatycznie
48
Wykonywanie elementów przedmiotów ortopedycznych
z materiałów metalowych
51
Wykonywanie elementów przedmiotów ortopedycznych
z drewna
55
Wykonywanie elementów przedmiotów ortopedycznych
z tworzyw sztucznych
58
Wykonywanie elementów przedmiotów ortopedycznych
z materiałów włókienniczych
61
Wykonywanie elementów przedmiotów ortopedycznych
ze skóry
64
Wykonywanie odlewów gipsowych w technice ortopedycznej
67
Dobieranie konstrukcji mieszanych w protetyce ortopedycznej
70
3. Podstawy biomechaniki ortopedycznej
73
Stosowanie podstawowych pojęć z zakresu mechaniki
technicznej
75
Stosowanie układów biomechanicznych w protetyce
ortopedycznej
78
4. Produkcja sprzętu ortopedyczno – rehabilitacyjnego
82
Wykonywanie protez kończyn dolnych
85
Wykonywanie protez kończyn górnych
89
Wykonywanie aparatów ortopedycznych na kończyny i tułów
93
Wykonywanie obuwia ortopedycznego
97
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
Wykonywanie sprzętu lokomocyjno-rehabilitacyjnego
101
5. Praktyka zawodowa
105
Dobieranie przedmiotów ortopedycznych i sprzętu
rehabilitacyjnego
107
Wykonywanie przedmiotów ortopedycznych i sprzętu
rehabilitacyjnego
110
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia w zawodzie technik ortopeda jest przygotowanie
aktywnego, mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki.
Efektywne funkcjonowanie na rynku pracy wymaga: przygotowania
ogólnego, opanowania podstawowych umiejętności zawodowych oraz
kształcenia ustawicznego.
Absolwent
współczesnej
szkoły
powinien
charakteryzować
się
otwartością,
wyobraźnią,
zdolnością
do
ciągłego
kształcenia
i
doskonalenia
zawodowego
oraz
umiejętnością
oceny
swoich
moŜliwości.
Wprowadzenie
do
systemu
szkolnego
modułowych
programów nauczania ułatwi osiągnięcie tych celów.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, Ŝe:
– cele kształcenia i materiał nauczania wynikają z przyszłych zadań
zawodowych,
– przygotowanie ucznia do wykonywania zawodu odbywa się głównie
poprzez realizację zadań zbliŜonych do tych, które są wykonywane na
stanowisku pracy,
– nie ma w nim podziału na zajęcia teoretyczne i praktyczne,
– występuje w nim prymat umiejętności praktycznych nad wiedzą
teoretyczną,
– jednostki modułowe integrują treści kształcenia z róŜnych dyscyplin
wiedzy,
– proces uczenia się dominuje nad procesem nauczania,
– umiejętności opanowane w ramach poszczególnych modułów dają
moŜliwość wykonywania określonego zakresu pracy,
– w szerokim zakresie wykorzystuje się zasadę transferu wiedzy
i umiejętności,
– programy nauczania są elastyczne, poszczególne jednostki moŜna
wymieniać, modyfikować, dostosowywać do poziomu wymaganych
umiejętności, potrzeb gospodarki oraz lokalnego rynku pracy.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia opanowanie
przez uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej
kształcenia w zawodzie oraz przygotowuje do kształcenia ustawicznego.
Modułowy program nauczania składa się z zestawu modułów
kształcenia w zawodzie i odpowiadających im jednostek modułowych,
umoŜliwiających
zdobywanie
wiadomości
oraz
kształtowanie
umiejętności i postaw właściwych dla zawodu.
Jednostka modułowa stanowi element modułu kształcenia
w zawodzie, obejmujący logiczny i moŜliwy do wykonania wycinek pracy,
o wyraźnie określonym początku i zakończeniu, który nie podlega
dalszym podziałom, a jego rezultatem jest produkt, usługa lub istotna
decyzja.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]