technik.spedytor 342[02], T E C H N I K

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Autorzy:
mgr Marek Gubała
dr Jan Popielas
mgr Kazimiera Tarłowska
mgr inż. Krzysztof Zieliński
Recenzenci:
dr Izabela Dembińska-Cyran
dr Ryszard Świekatowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr Kazimiera Tarłowska
2
Spis treści
Wprowadzenie
7
I.
Założenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
7
1.
Opis pracy w zawodzie
7
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
9
II.
Plany nauczania
17
III. Moduły kształcenia w zawodzie
20
1. Podstawy spedycji i transportu
20
Charakteryzowanie rynku usług transportowych
23
Charakteryzowanie usług spedycyjnych
26
Dobieranie środków transportu
29
Ubezpieczanie ładunków
32
2. Podstawy działalności spedytora
35
Stosowanie przepisów prawa w działalności spedycyjnej
38
Stosowanie procedur obowiązujących w międzynarodowym
obrocie towarów
41
Wykonywanie prac biurowych
44
Prowadzenie rachunkowości
48
3. Działalność przedsiębiorstwa transportowo-
spedycyjnego
51
Organizowanie działalności transportowo-spedycyjnej
54
Realizowanie zadań transportowo-spedycyjnych
57
Dobieranie środków transportu do zadań spedycyjnych
60
Wdrażanie procedur zarządzania jakością
63
Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem
66
4. Narzędzia spedycji i transportu
69
Wykorzystanie logistyki w działalności spedycyjnej
72
Wspomaganie komputerowe procesów transportowo-
spedycyjnych
76
Ustalanie cen i kosztów usług transportowo -spedycyjnych
79
Sporządzanie i prowadzenie dokumentacji spedycyjnej
82
Wykorzystanie badań statystycznych w procesach
decyzyjnych
85
5. Język obcy zawodowy
88
Porozumiewanie się z wykorzystaniem słownictwa
ogólnego i ogólnotechnicznego
92
Rozwijanie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu
w realizacji zadań transportowo-spedycyjnych
96
Rozwijanie sprawności pisania i czytania ze zrozumieniem
w realizacji zadań transportowo-spedycyjnych
100
3
Posługiwanie się językiem obcym w działalności
gospodarczej
104
6. Praktyka zawodowa
107
Planowanie zadań transportowo -spedycyjnych
109
Realizowanie zadań transportowo-spedycyjnych
111
Organizowanie spedycji i czynności dodatkowych
114
Sporządzanie dokumentacji transportowo-spedycyjnej
116
4
Wprowadzenie
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie aktywnego,
mobilnego i skutecznie działającego pracownika gospodarki.
Efektywne funkcjonowanie na rynku pracy wymaga przygotowania
ogólnego i zawodowego oraz kształcenia ustawicznego.
Wprowadzenie modułowego programu nauczania do praktyki szkolnej
znacznie ułatwi osiągnięcie tego celu.
Kształcenie modułowe, w którym treści programowe są związane
z realizacją zadań zawodowych, umożliwia:

opanowanie podstawowych umiejętności zawodowych,

przygotowanie do pracy w zawodzie, głównie przez realizację zadań
zbliżonych do tych, które są wykonywane na rzeczywistych
stanowiskach pracy,

korelację i integrację treści kształcenia z różnych zakresów wiedzy.
W kształceniu modułowym występuje dominacja procesu uczenia się
nad procesem nauczania. Program nauczania jest elastyczny,
poszczególne jednostki można wymieniać, modyfikować, uzupełniać
oraz dostosowywać do potrzeb gospodarki oraz lokalnego rynku pracy.
W zintegrowanym procesie kształcenia nie ma podziału na zajęcia
teoretyczne i praktyczne.
Umiejętności opanowane w ramach poszczególnych modułów
pozwalają na wykonanie określonego zakresu pracy, a rozwiązania
programowo – organizacyjne dają możliwość kształtowania umiejętności
zawodowych różnymi drogami.
Realizacja modułowego programu nauczania zapewnia opanowanie
umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia
w zawodzie.
W pracach nad doborem treści programowych wykorzystano
dostępną literaturę oraz doświadczenia polskie i zagraniczne.
Modułowy program nauczania składa się z zestawu modułów
kształcenia w zawodzie oraz jednostek modułowych wyodrębnionych na
podstawie ustalonych kryteriów. Program jednostki modułowej stanowi
element modułu kształcenia w zawodzie obejmujący logiczny i możliwy
do wykonania wycinek pracy o wyraźnie określonym początku
i zakończeniu, nie podlegający zwykle dalszym podziałom, a jego
rezultatem jest produkt, usługa lub istotna decyzja.
W strukturze programu wyróżnia się:

założenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie,

plany nauczania,

moduły kształcenia w zawodzie i programy jednostek modułowych.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl