tajniki ekspozycji i systemu strefowego dla fotografów cyfrowych full scan, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
R
OZDZIAŁ
1
Podstawy fotogra i cyfrowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Podstawowy schemat pracy ze zdjęciem cyfrowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Struktura katalogów w programie Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Photoshop — kompletna cyfrowa ciemnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
R
OZDZIAŁ
2
Cyfrowy system strefowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Skala strefowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Kalibracja zestawu narzędzi fotografi cznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Krok po kroku: Lightroom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Adobe Camera Raw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Fotografowanie tablicy testowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Kalibracja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Krok po kroku: DNG Profi le Editor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Korzystanie z profi li aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Poleć książkę
Kup książkę
                10
Tajniki ekspozycji i systemu strefowego dla fotografów cyfrowych
R
OZDZIAŁ
3
Studium światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Kościoły na greckich wyspach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Mono Lake. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Liście. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Sztuczne oświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Fotografowanie w nocy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Młoda para. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Oświetlenie studyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Martwa natura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
R
OZDZIAŁ
4
Postprocessing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Pierwsze kroki: kontrola wywoływania plików RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Podstawowe poprawki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Kreatywna obróbka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Kontrola tonów fotografi i czarno-białej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Podsumowanie etapów ulepszania obrazu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Szczegółowe podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Zaawansowane techniki korekty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
Zdjęcia na zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
R
OZDZIAŁ
5
HDR — sztuka wyra nowanego oszustwa . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Wykonywanie zdjęć HDR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Mapowanie tonów pliku HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Ekstremalny kontrast i szczegółowość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Eksperymentalne zdjęcie HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Galeria HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Poleć książkę
Kup książkę
                Spis treści
11
R
OZDZIAŁ
6
Nowe technologie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Nowe technologie rejestrowania obrazów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Tryb Anti-Blur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Wykrywanie uśmiechu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Tryb panoramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Tryb nocnych zdjęć z ręki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Wykrywanie ruchu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Fotografi a obliczeniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Fotografi a „light-fi eld” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Kodowana przysłona. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Kodowana ekspozycja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Co dalej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
D
ODATEK
A
Szacowanie ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Galeria obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Poleć książkę
Kup książkę
                Cyfrowy system strefowy
Ansel Adams swoje prekursorskie dzieło, w którym po raz pierw-
szy opisał system strefowy, czyli
Camera and Lens
, opublikował
w 1948 roku. Do tego czasu wiedza techniczna o fotografi i była
zrozumiała wyłącznie dla inżynierów i chemików ze względu na
wiele skal logarytmicznych i tabel ekspozycji. Adams uprościł to
do systemu identyfi kowania i kontrolowania dziesięciu różnych
tonów, które oznaczył rzymskimi cyframi od I do X. Ta metoda
umożliwiła wyobrażenie sobie rezultatu danej ekspozycji i stwo-
rzenie odbitki, która odpowiadała intencjom fotografa. Jednak
mimo że było to uproszczenie technicznego procesu fotografowa-
nia i wywoływania odbitek, system strefowy powszechnie uważano
za trudny do opanowania, a jego pełne wykorzystanie wiązało się
z nużącą procedurą testowania.
dycyjnej metody Adamsa. Kompletny test stref można wykonać
w niespełna jeden dzień fotografowania i oceny uzyskanych zdjęć,
przez co stał się użyteczny dla zwykłego fotografa.
Aby w pełni docenić ten system, musisz znać procedurę testo-
wania i kalibrowania swojego zestawi narzędzi do uzyskiwania
zdjęć cyfrowych. Musisz „przed naciśnięciem spustu” wiedzieć,
jak zachowują się Twoje narzędzia, abyś miał pewność, że zdjęcia
będą na określonym poziomie. System strefowy ma na celu umoż-
liwienie wyobrażenia sobie zawczasu końcowego efektu, a współ-
czesna technologia cyfrowa sprawiła, że jest to łatwiejsze niż kie-
dykolwiek. Nie oznacza to jednak, że nie musisz testować sprzętu.
Opisana tu procedura jest bardzo przydatna, jeśli zależy Ci na
wysokiej jakości efektach pracy, i każdy fotograf powinien ją roz-
ważyć przed rozpoczęciem sesji. Zanim przejdziemy do konkre-
tów, opiszę konceptualne podstawy tworzenia wysokiej jakości
zdjęć.
Błyskotliwie wyjaśnione przez Adamsa reguły można zastosować
do współczesnej fotografi i cyfrowej. Technologia cyfrowa oferuje
stopień precyzji, który znacznie wykracza poza możliwości tra-
Poleć książkę
Kup książkę
                 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl