terapeuta zajeciowy kom, Matematyka 2001

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przykady wybranych fragmentw prac egzaminacyjnych z komentarzamiTerapeuta zajciowy 322[15]1Terapeuta zajciowy 322[15]2Terapeuta zajciowy 322[15]3Terapeuta zajciowy 322[15]W pracy egzaminacyjnej ocenie podlegao osiem nastpujcych elementw:I. Tytu pracy egzaminacyjnej.II. Zaoenia.III. Diagnoza terapeutyczna i cele dziaa terapeutycznych.IV. Metody i techniki do realizacji planu terapii zajciowej.V. Szczegowy plan dziaa terapeutycznych.VI. Uzupeniona dokumentacja terapeutyczna.VII. Przewidywane efekty zastosowanej terapii indywidualnej.VIII. Przejrzysto struktury projektu.Ad I. Tytu pracy egzaminacyjnej.Zdajcy dobrze sobie radzili z zatytuowaniem pracy egzaminacyjnej. U wikszocizdajcych tytu pracy zawiera informacje dotyczce caego zakresu opracowaniaprojektu i sporzdzenia dokumentacji terapeutycznej.Przykad poprawnie sformuowanego tytuu pracy egzaminacyjnej.W niektrych pracach w tytule brakowao informacji, e praca egzaminacyjna obejmujesporzdzenie (uzupenienie) dokumentacji zaplanowanych dziaa terapeutycznych.Zdarzay si pojedyncze prace, ktre nie zawieray tytuu lub tytu nie by zwizanyz treci zadania.Ad II. Zaoenia.Wikszo zdajcych potrafia dokona analizy informacji zapisanych w treci zadaniai zacznikach i na tej postawie prawidowo formuowaa zaoenia.Przykadem poprawnego opracowania zaoe moe by podany niej fragmentrozwizania zadania:4Terapeuta zajciowy 322[15]5Terapeuta zajciowy 322[15]Niektrzy zdajcy w zaoeniach nie zamieszczali danych istotnych dla rozwizaniazadania, w tym do opracowania diagnozy terapeutycznej i zaplanowania dziaaterapeutycznych, tj. informacji dotyczcych sytuacji materialnej podopiecznej, poziomuopanowanych przez ni umiejtnoci z zakresu edukacji szkolnej (liczy na poziomieklasy pitej), niechci do noszenia okularw oraz braku umiejtnoci gospodarowaniamateriaami do terapii. Niektre prace nie zawieray innych istotnych do opracowaniaprojektu informacji, np.: poczucie osamotnienia podopiecznej, tsknota za mioci.Informacje te wynikay z analizy zacznika 3. - przykady prac podopiecznej.Zdarzay si prace, w ktrych zdajcy w zaoeniach przepisali prawie ca trezadania bez selekcji informacji.Ad III. Diagnoza terapeutyczna i cele dziaa terapeutycznych.Ten element pracy zosta prawidowo zrozumiany i opracowany przez wikszozdajcych.W duej liczbie prac diagnoza zawieraa wszystkie problemy i potrzeby podopiecznejwynikajce z analizy treci zadania i zacznikw.Przykadem jednej z najpeniej opracowanych diagnoz s zaczone fragmenty pracyegzaminacyjnej.6Terapeuta zajciowy 322[15]W niektrych pracach zdajcy w diagnozie pomijali problemy pacjentki wynikajce z jejniepenosprawnoci fizycznej i umysowej, w tym szczeglnie niedowad spastycznykoczyn dolnych i upoledzenie umysowe w stopniu lekkim. Niektrzy nie zauwaaliproblemw podopiecznej obejmujcych: problemy ekonomiczne, trudnociw wykonywaniu czynnoci dnia codziennego, nieumiejtne gospodarowaniemateriaami do terapii i niech do noszenia okularw.W wielu pracach diagnoza nie uwzgldniaa potrzeb pacjentki, wynikajcych zezdiagnozowanych problemw, w tym przede wszystkim pomijano potrzeby:przynalenoci do grupy, bezpieczestwa, ruchu, akceptacji, uznania, samorealizacji,samodzielnoci.Zdecydowana wikszo zdajcych potrafia okreli cele oglne i szczegowedziaa terapeutycznych wynikajcych z przeprowadzonej diagnozy.Przykad poprawnie opracowanych oglnych celw dziaa terapeutycznych:7Terapeuta zajciowy 322[15]Przykad poprawnie opracowanych szczegowych celw dziaa terapeutycznych:Nie wszyscy zdajcy ujmowali w celach dziaa terapeutycznych motywowaniepodopiecznej do dziaa, w tym do doskonalenia czynnoci dnia codziennego,rozwijania umiejtnoci komunikowania si, ksztatowania umiejtnoci oszczdnegogospodarowania materiaami wykorzystywanymi do terapii, wdraania do starannegowykonywania prac oraz do noszenia okularw.Niektrzy zdajcy okrelali cele dziaa terapeutycznych w innych elementach pracy.Ad IV. Metody i techniki do realizacji planu terapii zajciowej.Opracowanie tego elementu pracy nie sprawio zdajcym problemw.Jako przykad poprawnie sporzdzonego opisu metod i technik zaczono poniszyfragment pracy egzaminacyjnej.8Terapeuta zajciowy 322[15]Ad V. Szczegowy plan dziaa terapeutycznych.Zdajcy opracowywali ten element pracy w rnych formach, np. jako plan tygodniowy,harmonogram dnia, scenariusz zaj. Niezalenie od przyjtej formy, opracowaniaobejmoway te same elementy dziaa terapeutycznych i uznawane byy za poprawne.Jako przykady poprawnego opracowania szczegowego planu pracy terapeutyzaczono poniej fragmenty prac egzaminacyjnych.9Terapeuta zajciowy 322[15]Przykad 1.10Terapeuta zajciowy 322[15]Przykad 2.11Terapeuta zajciowy 322[15]Tylko nieliczni zdajcy nie sporzdzili planu w formie tabelarycznej Zdarzay sirwnie opracowania, w ktrych zdajcy w planie nie uwzgldnili indywidualnych zajz podopieczn.Ad VI. Uzupeniona dokumentacja terapeutyczna.Wikszo zdajcych bardzo dobrze radzia sobie ze sporzdzeniem dokumentacjiterapeutycznej, ktra obejmowaa dwa konspekty dziaa terapeutycznychoraz tygodniowy plan dziaa terapeutycznych z podopieczn.Zdajcy opracowywali dwa konspekty zaj na zaczonych drukach lub wedugpodanego wzoru.Przykad poprawnie sporzdzonych konspektw zawiera poniszy fragment pracyegzaminacyjnej.12Terapeuta zajciowy 322[15]13Terapeuta zajciowy 322[15]14Terapeuta zajciowy 322[15]Zdarzay si prace, w ktrych zdajcy opracowa tylko jeden konspekt lub dwaidentyczne konspekty tych samych zaj. Nieliczni zdajcy nie sporzdzali konspektwlub opracowane konspekty byy niepene. W konspektach pomijane byy: cele, formy,metody i techniki zaj, materiay (rodki dydaktyczne) oraz plan realizacji zaoonychcelw.Do dokumentacji terapeutycznej, wskazanej w treci zadania, naleao rwniesporzdzenie planu dziaa terapeutycznych. Zdajcym nie sprawio problemu jegosporzdzenie. Wikszo zdajcych sporzdzia plan wypeniajc zamieszczonyw Karcie Pracy Egzaminacyjnej Druk 2.Poniej przedstawiono dwa przykady poprawnie sporzdzonego planu dziaaterapeutycznych.15Terapeuta zajciowy 322[15]Przykad 1.16Terapeuta zajciowy 322[15]Przykad 2.17Terapeuta zajciowy 322[15]Przy sporzdzaniu planu dziaa, problemem dla wielu zdajcych byo sformuowanieuwag dotyczcych zasad bhp do zaplanowanych form, metod i technik pracy.Niektrzy zdajcy mieli rwnie problemy z poprawnym okreleniem w planie czasupracy z podopieczn i czstotliwoci zaj, mylc te dwa pojcia. W niektrychplanach zdajcy nie podejmowali si okrelenia przewidywanych efektw terapii.Ad VII. Przewidywane efekty zastosowanej terapii indywidualnej.W wikszoci prac zdajcy okrelili przewidywane efekty kocowe zaplanowanej dlapodopiecznej terapii. W niektrych pracach efekty dziaa zostay okrelone jedyniew tygodniowym planie lub zostay pominite przez zdajcych.Przykadem poprawnie opracowanych przewidywanych efektw zastosowanej terapiiindywidualnej moe by poniszy fragment pracy egzaminacyjnej.18Terapeuta zajciowy 322[15]Ad VIII. Przejrzysto struktury projektu.W wikszoci prac zdajcy wyodrbniali w pracach egzaminacyjnych rozdziayodpowiadajce elementom projektu, wskazanym w treci zadania, co nadawaopracom przejrzyst, czyteln struktur. Terminologia stosowana przez zdajcych byana og poprawna i waciwa dla zawodu terapeuta zajciowy. W nielicznychpracach wystpoway race bdy merytoryczne.Zdarzay si opracowania bardzo obszerne, napisane bez zachowania logiki ukaduprzedstawionych treci i wyodrbnienia tytuw poszczeglnych elementw.19 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • shinnobi.opx.pl